Hej!

Vi är i full färd med byte av avloppsstammar i vårt hus, ett enplans med källare från 1966. Vid ledningarnas lägsta punkt, strax innan de går ut ur huset ca en meter från vägglivet, har de senaste dagarna ansamlats en större mängd vatten. Nivån var uppskattningsvis 20 cm när jag upptäckte det. Nu, tre dagar senare, har nivån stigit ytterligare ca 10 cm. Det har varit hyfsat torrt väder hela veckan.

Jag har pratat med VVS-installatören (som är certifierad Säker vatten-installatör) och han hänvisar till problem med dränering.

Dräneringen gjordes om för ett år sedan, med nya dräneringsrör och pordrän. Firman som gjorde jobbet bedöms som kvalificerade och har goda referenser. De kommer hit i morgon kväll och ska kolla, men av uppenbara skäl litar jag inte helt på dem :)

Jag förstår att en fullgod dränering inte är det samma som en helt torr grund. Men mängden vatten och det faktum att nivån stiger oroar mig. Är det rimligt att den här typen av problem uppstår, trots utvändig dränering? Hur bör jag hantera problemet?

Grått avloppsrör i grävd källargrop med ansamlat vatten runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så länge vattennivån är under dräneringsrören så är det knappast dräneringens fel. Såvida inte dräneringsrören ligger för högt. De ska ligga under plattan. (Lägsta punkten [dräneringens utlopp] bör ligga en bra bit under plattan. Högsta punkten strax under.)

Det kan ju också vara uppträngande grundvatten som följer avloppsrören upp?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
P Patrik Lindström skrev:
Har samma problem. Hur löste det sig för dig?
Det löste sig bra. Vet inte riktigt hur de gjorde, men det är en fin gjutning på hålet nu. Problemet ät ju kapilläreffekten - tänk hål i en plastmugg som du sänker ner i vatten - där omgivande dränering inte spelar särskilt stor roll så länge kapillärbrytande material under huset inte är tillfredställande.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.