Hej alla. Håller på med köksbyte och just nu är det gipsning av väggen bakom spis/ fläktkåpa. Kåpan är inte köpt än ovh nu ska jag flytta ett befintligt VP rör som sitter lite vid sidan av, så det passar med framtida kåpa. Min idiot, jag vet ju inte var jag ska dra ut röret eftersom jag inte har nån kåpa än..... Finns det nån tumregel? Centrum kåpa upp emot taket?

Tack
 
Givetvis omöjligt att svara på men imkanalen ansluts ofta mitt på, så "lite åt sidan och en bit upp" är nog inte så dumt. Sladden till kåpan går ju alltid att förlänga om det skulle behövas, då är det besvärligare om uttaget krockar med själva låpan.
 
Det finns standard för placering av uttag mm. Har för mig att höjden ska vara 1800 eller 2000 mm över golv, allt finns att hämta i bl.a. elkos röda bok som finns på nätet.
 
Har också alltid kört med Alliums förslag när man inte är helt säker på kåpans utformning, har aldrig felat. Sätt en dosa så får du uttaget infällt, det brukar vara slang till kåpan den första biten så den är lätt att putta på så att kontakten går i uttag även rakt bakom. Det viktigaste är att man flyttar upp en bit så inte själva fläkten hamnar ivägen.
 
Vi köpte en bredare kåpa (rea) än va vi räknat med, därför sitter dosan helt fel :) men det gick att borra in snett i dosan och dra en kabel..

Så allt går ju inte åt skogen bara för du skulle råka sätta den fel sen
 
Demmpa skrev:
Det finns standard för placering av uttag mm. Har för mig att höjden ska vara 1800 eller 2000 mm över golv, allt finns att hämta i bl.a. elkos röda bok som finns på nätet.
Haha...det måste vara ett tag sedan du kopplade in en köksfläkt.....;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.