Inser när jag står här med VVS killen att han tyvärr har lika lite koll som jag på hur man bäst kopplar in VP'n på tank.

Detta var hans initiala förslag:
Skärmavbild 2014-09-18 kl. 13.11.22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VP är en 6kW som ska gå fast kond och täcka upp då jag inte eldar Mars-Okt.
Spontant vad känner ni om den kopplingen?
 
Bilder på de fyra förslagen
 
  • Skärmavbild 2014-09-18 kl. 13.33.35.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2014-09-18 kl. 13.33.50.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta Dalatankens förslag var då att flytta matning till kamin från botten till mitten.
Skärmavbild 2014-09-18 kl. 13.37.07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svarar mig själv, det här körde vi på: Skärmavbild 2014-09-18 kl. 20.32.21.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VP mot botten av tank, och då med VED mot övre tank. Men med kranar för att antingen kunnat köra ved över hela tanken, eller köra VP'n över hela tanken (som vi förmodar vilja göra på sommaren)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har ni satt backventiler eller hur har ni löst så inte vp får för hett vatten genom själv cirkulation när du eldar och när det blir frys risk brukar cp till vp starta så inte vp ska frysa i alla fall på vissa fabrikat. Dala tankens förslag hänger troligtvis ihop med att dom tycker du ska ha elpatron i toppen av tanken som slutvärmer vv och som spetsar när inte vp orkar själv men i så fall behövs en 4 vägs shunt.
 
Vad är vitsen med att värma undre delen av tanken med VP?
Är det för att få tillräcklig volym för VP att jobba emot?
 
troligen för att få med förvärmningsslingan
 
Är inte förvärmningsslingan mest till för att inte sabba skiktningen så mycket?

Skiktningen blir väl inte jättebra ändå med VP igång?
 
Med förvärmnings slinga kan man ha kallare i tanken och ändå få ok med vv vilket är bra för cop. Om man kör vp mot endast nedre delen av tanken så värmer vp en del av vv och elpatron i toppen får slutvärma vv.
 
Att man får mer varmvatten kan jag köpa. Men VP måste ju ändå jobba upp temperaturen man vill ha på VV så COP påverkas nog inte så mycket.
 
Jag har spetsning av varmvatten i extern VVB, som matas med varmvattenslingan.
 
smurfen72 skrev:
Har ni satt backventiler eller hur har ni löst så inte vp får för hett vatten genom själv cirkulation
Vi har satt backventil.
 
Redigerat:
blackadder skrev:
Att man får mer varmvatten kan jag köpa. Men VP måste ju ändå jobba upp temperaturen man vill ha på VV så COP påverkas nog inte så mycket.
Iden är väl också att få så få start och stopp som möjligt?

Min idé är att köra VP på så låg temp. Som möjligt för att få drägligt med VV via VVB'n
 
blackadder skrev:
Att man får mer varmvatten kan jag köpa. Men VP måste ju ändå jobba upp temperaturen man vill ha på VV så COP påverkas nog inte så mycket.
Med längre slinga kan det räcka att vp jobbar upp tempen till 42 grader med kort slinga måste den jobba tex till 50 grader viljet sänker cop.
 
Kan man inte köra flytande kondensering mot nedre 70% av tanken där man även tar ut värmen oshuntat och sedan köra motsvarande VV mot toppen för slutvärmning, säg 40-45grC? På så vis använder man minimalt med COP-dyr driftstid för VV. Att ha ytterligare en VVB känns synd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.