Hej!

Vi har haft ett uterum som vi vart tvugna att riva bort. Under uterummet fanns en betongplatta som satt sig och spruckit i ytterkant så att den lutar mot huset istället för från huset. Vi måste gjuta ovanpå så att lutningen blir åt rätt håll innan vi sätter dit den tilltänkta altanen!

Vi hade tänkt armera som på bilden och bara slänga på grovbetong och hugga bort klacken till höger i bild, men så kommer någon och pratar om att lägga cellplast (vilket jag råkar ha liggande) och bygga upp med det för att inte behöva så mycket betong. Men, hur får man till lutningen med cellplast?! Kan man ta småbitar och bygga upp underifrån för att få till lutningen, gör det något att det blir små luftspalter under cellplasten?!

Kan jag lägga armeringsnäten bara direkt på cellplasten utan att lyfta upp den några centimeter?

Behöver tips då jag måste fixa detta innan det blir alldeles för kallt. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Se bifogad bild!

Hälsn,
Sven
 
  • DSC_0209.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg leca-kulor, jämna av, ev. cellplast, fiberduk, armering med distanser, gjut! (Lite vanskligt att gå på leca-kulorna, men det går!)

/F
 
Men..
Lutningen bryr sig inte om underlaget lutar eller ej..
Du väger in ett par stålbanor/rör till rätt lutning utåt, som du sedan drar av betongen på...
 
Man kan ju undra vad som är billigare, cellplast eller betong?

OM du lägger cellplast så lägg tjockare skivor närmast huset, det gör inte så mycket om det blir ett "steg" i betongen.
Armeringen BÖR ligga i mitten av betongkakan (inte direkt mot underlaget)
Betongen bör vara minst 8 cm tjock.

Om det är problem med att tjälen lyfter så isolera utanför plattan.

Protte
 
Protte skrev:
OM du lägger cellplast så lägg tjockare skivor närmast huset, det gör inte så mycket om det blir ett "steg" i betongen.
.. kan jag inte bygga upp underifrån så att cellplasten får rätt fall också? gör det något om det blir ett litet luftutrymme under cellplasten? Det borde vara lättare om jag kan lägga armeringsnätet i samma höjd ovanför cellplasten om jag får rätt fall direkt..?

Fredda_p skrev:
Lägg leca-kulor, jämna av, ev. cellplast, fiberduk, armering med distanser, gjut!
Leca kulor är en idé, går det lika bra med småsten? Varför fiberduk!?
 
det funkar med makadam (dvs. inte småsten, som inte hakar i varandra lika bra) istället för leca-kulor - blir ingen isolering då dock. Fiberduk bara om du gjuter direkt på lecan, annars om du har cellplast så kan du skippa den.

/F
 
Varför luft under cellplasten, där cellplasten då ligger an mot underlaget kommer den att tryckas ihop och du får en ny sättning, som att be om problem.

Vad skulle det vara för problem att betongen är 10 cm invid väggen och 8 cm en bit ut där du lägger en tunnare skiva så blir betongen 10 cm igen och tunnar ut till 8 , nästa steg osv.

Det viktiga är fallet på ovansidan betongen, fallet bestäms inte av underlaget (jämför med en flytspackling).

Fredda_p:s fiberduk fyller ingen funktion om man gjuter på cellplast. På LECA kan man använda den för att undvika att betongen rinner ner bland kulorna men man kan lika gärna lägga en billig plastfolie, den behöver bara fungera i ca 5 timmar.

Vilket Fredda_p skrev strax för mig

Protte
 
Ok, tack för alla svar. Jag lägger cellplast och bygger upp med småbitar ovanpå för att minska åtgången på betongen, dock minst 8 cm tjockt. Lägger armeringen ca 3-4 cm ovan cellplasten.

Vad kan åtgången på betong vara om man köper 20kg säckar med grovbetong, 8 cm tjockt i 5 x 2 m? Hur många säckar?
 
är det inte 25kg i en säck? 25 kg torrbruk -> ca 13 liter färdigt bruk. Vilket i ditt fall ger ca 62 säckar....

/F
 
Redigerat:
Hmm, en annan tanke som slog mig, jag ska ju egentligen bara ha rätt fall för att vattnet ska rinna undan ordentligen, det behöver ju inte vara så stabilt. Finns det någon möjlighet att istället regla upp och lägga spont och takpapp i rätt fall istället?
 
Varför då inte bila bort betongen, lägga grus och bygga altanen?

Protte
 
Det hade förmodligen varit det bästa. Men vi har varken tid eller möjlighet att göra det innan vintern och just nu känns det som att det bästa alternativet är att få vattnet att rinna bort från huset på ett enkelt och billigt sätt. Altanen ska byggas nästa sommar, så detta är egentligen bara en temporär lösning just över hösten, vintern och våren. Jag har mängder med gammalt virke hemma så visst är det väl ett okej alternativ att regla upp o lägga sponten med takpapp på? Finns det någon risk med det över vintern? Sponten är 65 mm tjock och borde tåla en del tyngd vad gäller snö osv..
 
Fungerar dräneringen runt huset som den ska?
Har ni källare?
Har ni problem av vattnet som rinner bakåt eller är det i förebyggande syfte?

Jag skulle nog ha väntat till våren, bilat sönder plattan, byggt altan, eller byggt ny platta med golvvärme och uterum om ekonomin tillåter...
 
Tyresö
sveing skrev:
Det hade förmodligen varit det bästa. Men vi har varken tid eller möjlighet att göra det innan vintern och just nu känns det som att det bästa alternativet är att få vattnet att rinna bort från huset på ett enkelt och billigt sätt. Altanen ska byggas nästa sommar, så detta är egentligen bara en temporär lösning just över hösten, vintern och våren. Jag har mängder med gammalt virke hemma så visst är det väl ett okej alternativ att regla upp o lägga sponten med takpapp på? Finns det någon risk med det över vintern? Sponten är 65 mm tjock och borde tåla en del tyngd vad gäller snö osv..
Då är det bara att snickra ihop något som lutar ut från huset och med pappspik monterar du på en billig Biltema-pressenning som du fäster i fasaden. En snabb, billig och enkel lösning som räcker över vintern. Takpapp är onödigt dyrt för att användas som en "engångs-produkt" som sen ska kastas.
 
Tack, precis vad jag "ville" höra.

Ps. Förstår mig inte på det här forumet hur den skickar mail, eller inte skickar mail när man får svar.. ursäkta dröjsmålet Tyresö!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.