Hejsan, Jag har ett akut problem.

Mitt värmesystem läcker vatten, någonstans. Jag fyllde på i lördags när trycket var nere på 0,05 och fyllde upp till 0,7. Jag klockade mängden vatten och det blev fem liter! Jag ser inga synliga tecken på fukt. Men vattnet måste ju ta vägen någonstans. Jag har kollar expansionskärl och blåsan verkar hel, säkerhetsventilen läcker inte ut vatten heller.

Jag ringde försäkringsbolaget och de sa att jag skulle ringa en VVS firma som kunde utreda var läckan är. Nu har jag varit i kontakt med en firma som säger att de kan provtrycka systemet för att lokalisera läckan något så när. Men att man sen måste kalla in Anticimex som provtrycker med gas för att lokalisera läckan helt. Detta för att slippa riva för mycket eftersom alla ledningar ligger dolda i bjälklaget. Min fråga var då om inte Anticimex kunde trycka direkt med gas. Detta höll VVS killen med om.

Men sen blev jag tveksam. Vem ska utreda en sån här skada? Anticimex lokaliserar läckan, kan de besiktiga eventuell skada på omgivningen också och se vad läckan beror på?

Vad är praxis i ett sånt här fall?

Jag skulle vara tacksam för snabbt svar.

Med vänliga hälsningar Anna
 
Har det aldrig försvunnit vatten förut?

Vilken typ av panna har du?

Har du element eller golvvärme eller vad?

Trycktesta med gas låter dyrt som fanken och helt onödigt. Man kan lika gärna trycka med vatten. Det man måste göra är att isolera delar av systemet och sen dela på dessa delar allt eftersom man ser var det läker.
 
Jag fick fylla på när jag startade upp pannan i oktober. Sen har den tappat lite, men det känns som att det har ökat på sistone.

Jag har ett ettrörs system uppdelat på tre parallelkopplade slingor till element på ovanvåningen och på bottenvåningen. I källaren har jag golvvärme och en element slinga.

När jag fyllde på i helgen så kollade jag med vattenmätaren hur mycket som jag var tvungen att fylla på och det var ca 5 liter.

Värmesystemet är en värmepump (jordvärme) som installerades förra sommaren. Den är seriekopplad med den gamla vedpannan. Framledningstemperaturen ligger nu runt 35-40 grader.

Jag har lärt mig nu att man ska parallellkoppla vedpannan och värmepumpen, men det visste jag inte när de gjorde installationen så jag klagade inte. Sen värmepumpen installerades har panna tagit mycket stryk och börjat rosta och ärga(grön kopparoxid).
Värmepumps firman har varit och konstaterat att expansionskärlet och värmepumpen är hel.

Många säger att det kan vara vedpannan som läcker, men jag tycker att 5 liter borde jag märka på golvet i pannrummet om det var så. Men det är snustorrt runtomkring men mycket rost.

Anticimex kan inte komma förrän om några veckor så det måste blir rörfirman som kommer.

Ska jag be dem sätta in ventiler på alla kretsar (så att man kan lokalisera kretsen som läcker själv) och även koppla förbi pannan ( som nu verkar ha tjänat ut) eller ska man trycka med vatten.
Hur lång tid tar det att trycka med vatten? Rörfirman vill inte ge någor ca pris utan säger att det beror på..

Vad skulle ni göra?
 
Hur du gör beror på hur händig du är. Tyvärr antar jag att det behövs en del kopplingar och ska man köpa dem lokalt kan det dra iväg en del. Ska du liks dra dit firma för ventiler så be dem trycksätta och testa. Läckan bör synas omedelbart om man bara trycker med vatten. Åtminstone vilken av kretsarna det är.

Min panna läker just nu en 30-60 liter per dygn men eftersom jag eldar i dem samtidigt så försvinner minst 30 liter upp i skorstenen resten rinner ut genom botten där jag slipat ett hål. Tror att pannan läkt länge men detta har torkat eftersom vi eldat. Alltså kan mycket vatten dunsta och ångan ser man som bekant inte.

Skulle satsa på pannan jag. Men är det inte den så be dem att koppla så att den går att stänga helt (iaf i ena änden) så ingen cirkulation förekommer i den när den icke eldas.

Det är inte så dumt att ni nyligen tex borrat i någon vägg/golv/tak etc? Man kan lätt dra hål i lednigar om man har osis.

Jag personligen skulle skaffa pluggar och sen med hjälp av kompressorn leta efter felet tills jag fann det. Dock skulle läckan vara lätt att lokalisera då mitt system till stor del är synligt och bara döljs där det går genom golven från våning till våning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.