Hej,

är mitt uppe i stora altanbygget. 90kvm håller på att byggas i konstruktion plintar, bärlina 195*45, reglar 120*45 samt trall 28*120.

Behöver sätta ihop 3st reglar 120 för att få ihop till längden 11m. Till min fråga.

Jag tänkte gera kanterna och lappa dem över bärlinan med en spikplåt för att hålla ihop (SE BILD).

Vad tror/vet ni om denna metod? Alternativ?

Tyck gärna till så fort n ikan så att jag kan arbeta vidare :)

Dokumenterar hela bygget noga och tänkte lägga ut lite bilder när det tar sig...

Tack för hjälp!
 
  • regel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du gera dom?
Lägg dom på hälften/hälften på bärlinan.
 
Redigerat:
tack för synpunkt....

räcker det med att lägga dom dikt an i mitten på bärlinan? blir ju bara stöd för 2.25cm då. Är det tillräckligt om man sätter ihop dem med spikplatta och vinkeljärn så att dom inte "glider"...

fler kommentarer tack!!!
 
Snälla,

fler synpunkter!!!
 
skarva mitt på.
köp inga bleck onödigt utlägg.
ta lite spillvirke å klappa på vid sidan om bara.
its enough.

mvh
snickar estwing
 
Lägg dom hälften / hälften på bärlinan somm wanegardh skrev.
Men ta en ca 2 meter lång 120*45 regel och lägg hälften på var sida om skarven. Sedan spikar du ihop dem med balken med spik 100*34, ca 10-12 st på var sida.
 
Använd en regel att spika över skarven, 50 cm och 8 st 4" spik. Så gjorde jag. Det lär hålla.
 
estwing skrev:
skarva mitt på.
köp inga bleck onödigt utlägg.
ta lite spillvirke å klappa på vid sidan om bara.
its enough.

mvh
snickar estwing
Håller absolut med här, köp inget onödigt utan använd som sagt några lappar spillvirke.

Oskar
 
oki,

ni verkar alla eniga och kunniga så nu kan jag gå vidare med bygget. Tack!

Blir som sagt ca 90kvm trädäck på två långsidor och en kortsida mot fritidshuset och på endel som inglasat uterum på trädäcket. Bilder kommer.

tack igen!!!
 
Finns lite inlägg i ämnet sedan tidigare.

I korthet handlar det om att göra en s k momentfri skarv. Har du tillgång till mekanikkonstruktionslitteratur lär du hitta detta - eller googla.

Skarven skall INTE ligga mitt över en plint eller lina, utan en bit utanför, men inte mitt emellan två bärpunkter.

Som tidigare inlägg nämnt så funkar det utmärkt med typ trallbräda eller regel på båda sidor om skarven.

Dock - att tänka på;

* Skarven skall vara 90 grader - INTE gerad.
* Spikarna är med fördel genomgående, bockade på baksidan
* Spikarna skall inte spikas enligt "mesta möjliga spridning" utan i grupper enligt nedan (X är spikar, brädan är inte utritad):

-------------------------------------------- --------------------------------------
x x x x x x | | x x x
x x x x | | x x
x x x x x | | x x x
-------------------------------------------- --------------------------------------

Det handlar alltså om att sätta spikar i grupper, två grupper på ena sidan om skarven, en grupp på den andra sidan. Spika från båda håll, inte för nära men ändå i tydlig gruppering.

Jämför om du hade slagit på ett bandjärn på båda sidor och dragit fast dessa med genomgående bult, två på ena sidan, en på andra.
 
Många verkar hålla med om att inte gera skarven, men varför?
Om man gerar och skråspikar fast dem för att sen spika fast ett bleck/spillbit över skarven har jag fått lära mig håller bättre än att inte gera.

Har hört samma från två oberoende källor, varav en är en byggfirma som byggt 5-6 altaner i vårat lilla radhus område bara detta året.
 
pero skrev:
Skarven skall INTE ligga mitt över en plint eller lina, utan en bit utanför, men inte mitt emellan två bärpunkter.
Helt rätt. Den bästa platsen är inte över stöd. Går att räkna på men den exakta platsen är beroende av hur lasterna appliceras på däcket. Men omkring 1/4-del av spännvidden brukar vara en bra plats att placera en skarv på.

Detta gäller om man vill utnyttja regelskarven till max, oftast behöver man inte det så rent utförandemässigt så är det lättast och helt OK att placera skarven över stöd
 
gadu^ skrev:
Många verkar hålla med om att inte gera skarven, men varför?
Om man gerar och skråspikar fast dem för att sen spika fast ett bleck/spillbit över skarven har jag fått lära mig håller bättre än att inte gera.

Har hört samma från två oberoende källor, varav en är en byggfirma som byggt 5-6 altaner i vårat lilla radhus område bara detta året.
Kan man sin mekanik så inser man hur en momentfri skarv funkar. Som sagt, googla så hittar man nog en massa bra länkar. Jag skall försöka förklara så gott jag kan.

Tänk så här:

Du har två reglar som är upphängda i ena änden och som ligger mot varandra med kortändarna (för att illustrera än tydligare kan man tänka sig att de ligger med en glipa mellan varandra) och förbundna med en fullständigt stel förbinding (typ tjock stålplåt) m h a genomgående bult med mutter.

Belastar man denna skarv i detta läge så får man ett böjmoment i skarven - i fallet med en glipa så kommer hela konstruktionen att säcka ihop tills ändarna går emot varandra i överkant på regeln.
För att råda bot på detta finns bara en sak att göra - sätt en bult till i ena änden av stålplåten i detta exempel.

Nu har man en fullständigt stelt förband eftersom förbandet sitter fast i två punkter i ena regeln - förbandet säckar inte längre ihop.

En gerad regel ger inget extra, ej heller fler bultar.

Detta är ett idealiserat fall och tas enkelt till verkligheten genom att ersätta stålplåten med en förhållandevis lång brädstump på varje sida om skarven, samt ett antal genomgående spik av lämplig dimension satta i gruppering för att efterlikna bultarna i det idealiserade exemplet ovan.

Gick det att fatta detta resonemang
 
pero skrev:
Finns lite inlägg i ämnet sedan tidigare.

I korthet handlar det om att göra en s k momentfri skarv. Har du tillgång till mekanikkonstruktionslitteratur lär du hitta detta - eller googla.

Skarven skall INTE ligga mitt över en plint eller lina, utan en bit utanför, men inte mitt emellan två bärpunkter.

Som tidigare inlägg nämnt så funkar det utmärkt med typ trallbräda eller regel på båda sidor om skarven.

Dock - att tänka på;

* Skarven skall vara 90 grader - INTE gerad.
* Spikarna är med fördel genomgående, bockade på baksidan
* Spikarna skall inte spikas enligt "mesta möjliga spridning" utan i grupper enligt nedan (X är spikar, brädan är inte utritad):

-------------------------------------------- --------------------------------------
x x x x x x | | x x x
x x x x | | x x
x x x x x | | x x x
-------------------------------------------- --------------------------------------

Det handlar alltså om att sätta spikar i grupper, två grupper på ena sidan om skarven, en grupp på den andra sidan. Spika från båda håll, inte för nära men ändå i tydlig gruppering.

Jämför om du hade slagit på ett bandjärn på båda sidor och dragit fast dessa med genomgående bult, två på ena sidan, en på andra.
Hm, den där illustrationen blev ju inte vad jag tänkt mig... ingen fixed-width font...
 
ride20 skrev:
oki,

ni verkar alla eniga och kunniga så nu kan jag gå vidare med bygget. Tack!

Blir som sagt ca 90kvm trädäck på två långsidor och en kortsida mot fritidshuset och på endel som inglasat uterum på trädäcket. Bilder kommer.

tack igen!!!

nu har det gått en vecka...

Bilder....

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.