Jag skall göra en utstockning på betonghålstensväggen i källaren. Det är ungefär 35m2 vägg. Det går RIKTIGT dåligt för mig. Jag har läst alla putstips, både Finjas och Maxits. Även tips från dinbyggare.

Här nedan punktar jag upp vad jag gör och vad som går bra och vad som går dåligt. Hoppas att nån kan hjälpa mig med tips.

1) Blöter ner den del av väggen som skall putsas, det går bra :)

2) Blandar bruk, det tror jag går bra, jag får bra konsistens i alla fall :)

3) Tar en del av bruket och blandar ut med vatten och tunngrundar väggen, går bra :)
...nu kommer det j*vliga:

4) Smackar på bruk för att fästa avdragslisten (c:a 60cm mellan listerna), går skapligt. Hälften på golvet dock... :-[

5) Trycker fast bruket där avdragslisterna ska sitta. Tar långpasset för att "trycka fast" listen. Nu börjar det jobbiga, listen sitter inte fast i bruket. Spjoink så lossnar listen. Tjaha, trycker dit den igen och försöker att fästa den med bruk från ovansidan. Vill inte påstå att den sitter, men den ramlar inte ner iallafall :(

6) Börjar att "snärta" fast bruk nerifrån och upp. Fortfarande hälften på golvet. Här har jag också provat olika varianter:
6.1) Bara slänga på puts upp till en viss höjd
6.2) På med puts och trycker fast med sleven
Generellt för punkt 6 är att det tar aaalldeles för lång tid. Innan jag har fått på utstockningen 30cm upp på väggen har det gått en evighet. >:(

7) Dra av bruket efter avdragslisterna. Gissa vad som händer med avdragslisterna. Just det; spoink, nu börjar det bli jobbigt. Paniken sprider sig. Dit med listerna lite provisoriskt.

8) Nu måste det kompletteras med utstockning igen. Jag håller alltså fortfarande på i vadhöjd och tafflar. Smacka på bruk igen. Dra av på listerna. Näe ARRRRGH

9) Okej, försöker att trycka fast bruket med bruksleven för att få upp tempot. Bruket sitter dock betydligt sämre än det bruk som kastas på. Det märker jag framför allt då jag drar av med rätkäppen, det lossnar! Trots att jag gör en sågande rörelse.

10) Nu har grundningsbruket torkat och jag får ta kalkkvasten för att skvätta upp väggen

11) Nu har jag hållt på alldeles för länge och bruket i baljan (en säck blandat åt gången; Finja KC mur och putsbruk C) fäster om möjligt ännu sämre. Nu är tålamodet slut och jag har putsat 80x60 cm på 2,5 timmar. :'(

Som alla förstår så måste jag göra nåt fundamentalt fel. "den normalhändiga kan putsa...". Jag känner mig allt annat än händig just nu. Hur kan det gå så fruktansvärt dåligt?

Jag ber och hoppas att nån kan gjuta mod i mig igen. Just nu vill jag bara skita i allt.

Hjääääälp!!!
 
Kan man inte spika fast listerna?
Så gjorde de i alla fall i skolans byggpraktik.
 
poiu skrev:
Kan man inte spika fast listerna?
Så gjorde de i alla fall i skolans byggpraktik.
Okej, tack för tipset. Jag har funderat på det. Men det gäller att ha stålspik och spika i fogarna på betonghålstensmuren då. Sen måste de väl slås i helt, annars blir det jobbigt med avdragningen... :-?

Sen då? Hur vet jag att bruket är okej? Varför får jag inte på bruket ordentligt?
 
Boussard skrev:
[quote author=poiu link=1132348259/0#1 date=1132349636]Kan man inte spika fast listerna?
Så gjorde de i alla fall i skolans byggpraktik.
Okej, tack för tipset. Jag har funderat på det. Men det gäller att ha stålspik och spika i fogarna på betonghålstensmuren då. Sen måste de väl slås i helt, annars blir det jobbigt med avdragningen... :-?

Sen då? Hur vet jag att bruket är okej? Varför får jag inte på bruket ordentligt?[/quote]

Jag har vart med och putsat en del väggar på husgrunder... Det hamnar mycket bruk på golvet eftersom det skvätter när man slänger på bruket.. Det kommer gå bättre när du övat in "snärt-tekniken" lite... Det är också viktigt att du får ordentlig fart på bruket när du slänger på det på väggen så det biter i ojämnheterna..

Nu har jag iofs bara putsat på leca som är lite lättare ur vidhäftningssynpunkt, så jag känner inte till om man bör ha typ nätarnering efterso mdet är betongsten.

Lycka till!
 
Jag har vart med och putsat en del väggar på husgrunder... Det hamnar mycket bruk på golvet eftersom det skvätter när man slänger på bruket.. Det kommer gå bättre när du övat in "snärt-tekniken" lite... Det är också viktigt att du får ordentlig fart på bruket när du slänger på det på väggen så det biter i ojämnheterna..

Nu har jag iofs bara putsat på leca som är lite lättare ur vidhäftningssynpunkt, så jag känner inte till om man bör ha typ nätarnering efterso mdet är betongsten.

Lycka till!
Jag förstår att det är träning som gäller. Jag är väldans envis men blir kanske lite för förbannad. Eftersom det aldrig kan bli bra om jag gör generalfel (fel teknik, verktyg, inställning etc.) så kommer fler frågor:

1) Vilken brukslev är lämplig för att snärta fast bruket, storlek, typ...? Det finns nån trekantig modell med "uppböjda" hörn om ni fattar, kan det vara nåt?
2) Ska man trycka fast bruket efter varje på påslag, eller skall man slå fast allt bruk tills det är dags att dra av mot avdragslisterna?

Jag har provat bägge varianterna på punkt 2. Trycker man fast blir det svårare att dra av. Trycker man inte fast så får man inte på bruk överallt, dessutom är blaffan man snärtar fast stor som en blöt snöboll på garageporten, den sticker ut från väggen. dessutom är det svårt att sikta (det kommer nog med träning). Det blir gärna 5 blaffor på samma ställe >:(

Vad gäller fästet så tror jag inte det är nåt problem egentligen eftersom betonghålstenen är ganska skrövlig efter det att jag kört med saneringsfräs på den.

Jag behöver all hjälp jag kan få, så kom igen nu, mera, mera, mera! Jag har 30 säckar står i garaget som ska upp på väggen!
 
  • Gilla
jonzon
  • Laddar…
Kan du inte sätta listerna med spikplugg? Då kan du ju slå in dom i nivå med listen så att det går lätt att dra av. När du är klar skruvar du bara ur spikpluggarna och tar bort listerna.
 
Egna erfarenheter från att putsa en tegelvägg/f.d skorsten där anslutande väggar fick fungera som avdragslister.

Blöt teglet väl för annars torkar bruket ut (jag la ner putsborsten och tog vattenslangen), men försök inte slå på bruket på en blöt yta. Ytan måste få torka först, annars är det lögn i helvete att få bruket att sitta.
Att slå på bruket jämt=övning. I början slår man på allt på samma ställe.
Att trycka fast bruket gör att det sitter dåligt. Att pressa på bruk passar nog bäst på leca och för revertering på putsnät.
Ta inte för mycket bruk på sleven, heldre för lite än för mycket.
Bruket ska inte kastas på, det ska "snärtas" på. Och om jag minns rätt så ska det inte träffa med 90 grader utan lite snett uppåt.
Konsistensen på bruket är viktig, lagom är bäst (hur *** beskriver man murbruks konsistens).

När jag började det projektet var jag glad i hågen, men halvvägs igenom var jag gråtfärdig och det för 2,5 m2. Fast när jag tillslut började få lite snitts så var man naturligtvis lite gladare.
 
Fick hjälp av en släkting som var murare för 20 år sedan, med att putsa om en del av vår skorstensstock i somras.

Jag blev väldigt förvånad över den konsistens han ville ha på bruket, han ville ha det så löst att det nästan rann av från sleven. Det fungerade kanonbra. Tror att max 10% hamnade på golvet. Första lagret var ännu lösare.

Han snärtade på det snett uppåt precis som nämndes här tidiggare.
 
Banorna behöver blötas först, annars böjs de när de blir fuktiga. Helst ska de blötas, torkas, blötas igen några gånger. Sen blir de kanon och man tar med dem till nästa jobb. Du ska slå på bruket tills det är dags att stocka av. Har du slagit på så det är täckt går det bra att dra på med sleven eller med putsbrädan. Det viktigaste är att det verkligen är påslaget med rätt snärt och kraft annars kommer det inte att hålla så länge. Putsa tycker jag tillhör de få saker som inte är så bra för hemmafixaren att ge sig på. Det behövs en del träning innan momenten sitter. Men träning håller du ju på att skaffa dig nu. ;)
Det är inte mycket som ska hamna på golvet om man gör det rätt och det lilla som hamnar på golvet tar man tillvara på när man fixar till det sista, tex fyller upp där banorna suttit. Lycka till!
 
när du tunngrundar så skall detta tunna bruk hinna bli hård/fast ( men ej torr) innan du går till nästa moment .... annars glider allt ner och kanske lösnar lättare ?
Jag har jobbat mest med kalkbruk utan tunngrundning och med enbart kalk i bruket hade jag mera tid för att efterslätta och finputsa ytan. Inget maxtid på 30 min eller så ( färdigblandat kalkbruk kan stå övertäckt till nästa dag  ;)) och det var mindre stressigt och lämpar sej bättre för nybörjare ;). Har enbart tryckt putsen på och efterslättat när den var lagom fast och fortfarande formbar med en rätt fuktig svampbräda. Jag har ingen erfarenhet av KC bruk men bara gissar så ha överseende med mitt råd.....
Du kanske väntar ändå för kort tid med din KC puts mellan dom olika arbetsmoment? Försök att förlänga väntetider något  :-/. Det går att lägga på så länge putsen har inte torkat helt ..... ge den litet tid att bli någorlunda härdad/fast på väggen ....  :-/
Och som poiu nämner .... väggytan ska inte vara GLÄNSIG av rinnande vattendroppar men bara vara blött-mörkfuktig- matt ... ja hur beskriver man detta lagom tillstånd? Börja på en vägg som kommer att synas minst. Efter ca 1-2 väggmeter är du proffs och resultatet blir mycket bättre att titta på och beundra ;).
Och ta det lugnt, det ordnar sej ;)
gaia
 
C
poiu skrev:
Konsistensen på bruket är viktig, lagom är bäst (hur *** beskriver man murbruks konsistens).
Jag brukar ta det på ljudet. Är det rätt konsisten så får man en ordentlig tjoff! när man slår på, man hör nästan hur bra det fäster. Är det fel konsistens eller snärt så låter det knappt nånting. När man blandar så kan man sleva upp lite bruk och slå ner det i hinken så får man en ganska bra uppfattning om hur det kommer att bete sig på väggen.

Och som gaia skriver, vänta ordentligt innan du drar av bruket, och ännu längre innan du slättar. 15-30 minuter mellan kan vara lagom.

Det där med att hälften hamnar på golvet får man nog tyvärr stå ut med innan man fått in snitsen och siktet. Gör ju inte så mycket eftersom bruket bara kostar 60:- säcken...

/C
 
cpalm skrev:
Jag brukar ta det på ljudet. Är det rätt konsisten så får man en ordentlig tjoff!
...
Och som gaia skriver, vänta ordentligt innan du drar av bruket, och ännu längre innan du slättar. 15-30 minuter mellan kan vara lagom.
...
Det där med att hälften hamnar på golvet får man nog tyvärr stå ut med innan man fått in snitsen och siktet. Gör ju inte så mycket eftersom bruket bara kostar 60:- säcken...

/C
Jag kan nog ana att det kanske är lite torrt bruk jag använt. Tjoffet har jag nog inte, mer ett "spffrrt"

Fint med konkreta handfasta tips, med tidsangivelse och allt! Tiden 15-30 minuter är tuff att hålla om man inte får på bruket fort nog...

Jo, faktiskt så får man kanske se det som en kurs i putsning där kursavgiften består av bruksäckar för 50-lappen. Jag är beredd att nöta på som en toktjurskalle. Tur att frugan inte är lika stressad som jag att få igång tvättstugan

när du tunngrundar så skall detta tunna bruk hinna bli hård/fast ( men ej torr) innan du går till nästa moment .... annars glider allt ner och kanske lösnar lättare ?
Jag tar trädgårdsslangen med finspridarmunstycket och blöter ner väggen, när jag sedan blandat bruket så tar jag en spade av det och gör välling till tunngrundningen, sen borstar jag på den med kalkkvasten, då har väggen sugit in vattnet redan.

Efter tunngrundningen ska de där j*?#**??##la avdragslisterna upp. Efter det har nog tunngrundningen brunnit lagom tror jag.

Banorna behöver blötas först, annars böjs de när de blir fuktiga. Helst ska de blötas, torkas, blötas igen några gånger. Sen blir de kanon och man tar med dem till nästa jobb. Du ska slå på bruket tills det är dags att stocka av. Har du slagit på så det är täckt går det bra att dra på med sleven eller med putsbrädan
Aha, så det är lättare att lägga på med mer bruk då man täckt muren med ett lager "snärtat"? Har jag kanske för tunna banor? Jag är ju ute efter en tjocklek på 6-10 mm ungefär. Väggen diffar +-5mm och det skall sättas kakel så det måste vara rakt annars kommer det att se illa ut.
Nästa jobb blir väggstumpen bredvid för mig då...

Och ta det lugnt, det ordnar sej
gaia
Tackar..., vilodag idag, imorron så skall jag försöka igen..., hoppas att jag får in snitsen då.

//Boussard
 
Hej igen!

Om flera läser tråden och har samma/liknande problem/funderingar så delar jag mina erfarenheter/framsteg nedan (avslutar med 2 frågor)

Idag gick det så oändligt mycket bättre. Samtliga problem kan härledas till dåligt blandat/torrt bruk (och kanske lite för lågt blodsocker... ;))

Idag då jag blandade bruket så tog jag lite mer vatten. Jag blandade även en längre tid och kunde se att bruket blev helt annorlunda. Jag kunde även höra tjoffet då jag slog bruket i baljan.

Avdragslisterna tog jag ett par trallskruv var på. Men eftersom bruket blev sådär klistrigt/fluffigt (som chokladmousse fast tyngre) och fäste sååå mycket bättre så fungerade den delen mycket bättre.

Nu har jag egentligen bara två frågor kvar (och 28 säckar att träna på... :)):

-Detta är en betonghålstensvägg i källaren, det är inte direkt varmt och torrt i luften, skall man eftervattna putsen? Hur länge isåfall?

-Jag vet inte riktigt när jag skall gå på och brädriva. Skall det vara hårdnat eller kan man göra det ganska omgående. Det verkar lite riskabelt att ta rivningen för tidigt eftersom man nästan kan se putsen röra sig på väggen. Eller är det riktigt? Har det torkat tycker jag att det inte tar någonting. Skall man blöta putsen före brädrivning?
 
  • Gilla
jonzon
  • Laddar…
C
Kul att höra att det går bättre!

Boussard skrev:
-Detta är en betonghålstensvägg i källaren, det är inte direkt varmt och torrt i luften, skall man eftervattna putsen? Hur länge isåfall?
Det skall inte behövas.

-Jag vet inte riktigt när jag skall gå på och brädriva. Skall det vara hårdnat eller kan man göra det ganska omgående. Det verkar lite riskabelt att ta rivningen för tidigt eftersom man nästan kan se putsen röra sig på väggen. Eller är det riktigt? Har det torkat tycker jag att det inte tar någonting. Skall man blöta putsen före brädrivning?
En grundregel är att det inte skall fastna putsgegga på rivbrädet, iallafall inte alltför mycket, och det skall inte bildas små luftbubblor på putsytan - då är det fortfarande för fuktigt. Men väntar du för länge så "tar" det inte som sagt, bruket skall fortfarande vara elastiskt och att det "rör" på sig lite är normalt... Jag brukar provriva lite när jag tycker att det ser bra ut. 20-30 minuter efter att du skurit putsen brukar vara lagom men det beror ju helt på hur tjockt du lägger på och hur mycket vatten du har i bruket. Om det inte känns bra så är det bara att vänta ett tag till.

Vaska av och blaska rivbrädan ordentligt och ofta i vattenhinken mha en svamp, men tillför inte mer vatten än så. Vad som händer vid rivningen är att du "pumpar" upp bindemedel till ytan så att ytan blir lite hårdare. Här gäller det alltså att riva lagom mycket. För mycket vatten och/eller för intensiv rivning så dras för mycket bindemedel upp till ytan och kärnan i putsen försvagas. För lite så blir det ingen fin yta. Riv tills du tycker att ytan ser fin ut (vilket brukar innebära en 3-4 "varv" på varje del av ytan) och inte mer.

P.s. Såg att du inte hade fått svar på vilken typ av slev som du skall använda för att slå på bruket. Jag använder en stor fyrkantig slev med ett S-format handtag.

/C
 
är det inte enklare att dra upp bruket med ett skurbrette på väggen, än att slå upp det med en slev. väggen får vara något torr på ytan så att den "hugger" till sig bruket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.