Hejsan!
Jag har en ecotec tyr pelletskamin, det hela började med att jag fick en stöt när jag var bakom kaminen och fipplade lite.. märkte sedan att ha hade haft av en av kablarna till fläkten som blåser in luft till brännarkoppen..
Efter detta hände så slutar skruven aldrig mata på pellets, när det blir fullt med pellets i koppen ska den stanna till det brunnit upp, där efter fylla upp koppen igen tills man kommit upp i önskad temperatur.. men nu stannar den aldrig, så pelletsen ramlar ner i asklådan och ligger där och glöder..
Sänker man temperaturen på termostaten så stannar den.

Jag har provat att satt tillbaka kabeln på fläkten, och den snurrar, men skruven stannar inte när den ska endå, kan detta ha något sammanband?
vad kan ha hänt? har jag brännt nånting på kretskortet? eller är det någon givare?
mycket tacksam för hjälp..

bifogar en bil på nya pellets förrådet..
 
  • ATT948150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Mattiass!

Jag har ingen lösning på ditt problem, hur har det gått?

Jag har också en Eco Tec Tyr och undrar vad du har för erfarenheter vad gäller injustering etc. själv så har jag inte injusterat den alls utan bara pluggat in och tänt på.

Tacksam för svar

Klas
 
Hej igen!

Tanken slog mig i morse att det måste vara flamvakten som slutat fungera, kaminen får hur som helst inte information om att den har tänt utan matar fram pellets i tron att det inte finns något bränsle framme än.

Indikatorn sitter precis till vänster om brännkoppen när man ser kaminen framifrån, ser ut som ett sånt där titthål som finns i vissa lägenhetsytterdörrar eller nåt åt det hållet.

Hoppas det kan hjälpa fast det var länge sedan du skrev din fråga.

Klas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.