Hej.
Har en Purus golvbrunn med tillhörande purusplatta 130/150.

Golvet skall bli så här.
Träbjälklag, golvspån, Nätarmerad Flytspackel där även elgolvvärmen är ingjuten, fuktspärr och klinker..

Nu till frågan.
Hur skall Brunnen monteras. skall purusplattan skruvas på reglarna eller på golvspånet.
Plattan har en förhöjning på 22mm så rimligtvis borde plattan skruvas på reglar och sedan golvskivan över. men hur gör man då med flytspackel mm som skall vara 15mm minst. det kommer ju över plattan.. förstår ingenting helt plötsligt..
 
Finns förhöjningsringar som man använder då.
 
Purusplattan skall alltså monteras direkt mot bjälklag!!
 
Den ska skruvas i golvreglarna, sen finns det små distanser som man lägger under för att få upp hela plattan.
 
Plattan skall väl inte upp med distanser i så fall, däremot själva bunnen eller?? Spånskivan kommer ju att ligga mot och över förskruvningarna till plattan, så plattan bör ligga skruvad mot reglar och kortlingar. spånskivan faller över förskruvningen till själva plattan och sedan höjs brunnen så att man flytspacklar över plattan och mot själva brunnen och inte mot monteringsplattan som det ser ut som man gör på purus 300 plattan. på 300 kommer ju hela plattan att ligga synlig när man flytspacklat. vilket det inte borde göra på 130/150 plattan.. eller ä jag helt ute och cyklar?
 
Ahh, du hade lilla plattan det missade jag. Kollade bara på Mikaels länk.
 
använd en 13mm förhöjningsring, kravet enl. BBV är min 12mm vid brunn
 
Förhöjningsring var även svaret jag fick av säljaren direkt på Purus. Tycker fortfarande att montageplattan som jag råkade köpa är värdelös om man inte skall använda enbart 22mm spån och plastmatta. för då borde den fungera klockrent! Problemet löst
 
Varför har du den lilla då? Den stora är lätt att ställa in i rätt höjd.
 
ja det är mycket bättre att använda multiplattan, men där är det noga att använda klackarna som höjer plattan 13mm eftersom plattan har inbyggt fall och sätter man i en förh.ring så bygger den bara ca 8mm
 
Beställde rördelar av rörkrökaren och fick då med denna och eftersom det var första gången jag någonsin monterat en golvbrun i träbjälklag (enbart gjutit in förut) så blev det som det blev och jag fick denna. nu är problemet löst och monterat 13mm förhöjning inhandlat och skall monteras ikväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.