Hej,

Gammalt ftx aggregat från Husqvarna. Tyckte det drog dåligt i frånluften. Öppnade för att undersöka, kondens delux. Se bild.

Vet inte om elvärmaren slutat funka så det blir kondens, ni ser ju vart det droppar från. Oklart om frånluftsmotorn tagit stryk.Man kan dra ut metallbrickan som det droppat på och där det blivit en pöl.

Vad gör jag nu då :sweat:?
 
  • Kabeldragning och damm-insamling i öppen, ovårdad ventilation eller maskindel, markerad med färgade cirklar och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med öppen ventilationslucka, exponerad mekanism, sladdar och damm, i behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett öppet metalltak, synliga takplattor och strukturer, oskarp bakgrund med brandsläckare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt aggregatet , det är stor skillnad mot nu och då :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byt aggregatet , det är stor skillnad mot nu och då :(
Hade tänkt göra det i samband med renovering av tvättstugan men det låg inte i närtid enligt plan.. Behöver ju ha luft här hemma så hur löser jag detta tills det byts ut? Hinner inte få det bytt på minst några veckor. Har armaflex hemma men det lär väl inte hjälpa hela vägen.. Fyfan detta kom olägligt måste jag säga.

Se bild, verkar vara nåt hål i botten som avleds i nåt kopparrör, måste vara tänkt för kondens?
 
  • Bild av en köksfläkt med märkpennade anteckningar och konturer, indikerande problem eller anmärkningar för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Hade tänkt göra det i samband med renovering av tvättstugan men det låg inte i närtid enligt plan.. Behöver ju ha luft här hemma så hur löser jag detta tills det byts ut? Hinner inte få det bytt på minst några veckor. Har armaflex hemma men det lär väl inte hjälpa hela vägen.. Fyfan detta kom olägligt måste jag säga.

Se bild, verkar vara nåt hål i botten som avleds i nåt kopparrör, måste vara tänkt för kondens?
Kom inte på annat än armaflex isolering tillsvidare så får vi se hur länge det håller, ska kontakta ventilationsfirmor
 
  • Inuti ventilation, smutsigt, rör, anslutningar, slitage, brist på underhåll, gömda utrymmen, teknisk infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.