Har en Jafo brunn och ett klinkerpaket Jafo JK Spalt.

Har skruvat ner underdelen i brunnen, över tätskiktet enligt bruksanvisning. Men om jag skulle skruva ner underdelen i botten mot själva golvbrunnen så kommer jag böja den plastram som klinkerramen ska sitta på. Står ingenstans i bruksanvisningen om att den måste ner i botten, endast ett åtdragningsmoment på skruvarna, men det känns märkligt att ha en springa på 4mm.

Att slå i en förhöjningsring på 10mm blir galet högt.

Vad gäller?!


jafobrunn_090307.jpg
 
Egentligen skulle jag ju kunna fasa av undersidan på den fyrkantiga ramen, ute i hörnen och få ner det hela en liten bit till.

Men helt klart "känns" det som om att underdelen tätar på sidorna, mot tätskiktet....
 
T
Har aldrig fattat mig på den konstruktionen, för hur ska vattnet som ligger på tätskiktet komma ner i brunnen??

Som det är nu på din bild så stoppar ramen vattnet.
 
Håller med dig. Om man fyller ut hela utrymmet mellan klinkerramen och dess underrede, klinkret och själva brunnen med mjukfog så kanske det inte kommer ner?!

Pointen med att klinkerramens underdel ska klämma åt brunnsmanschett/tätskiktet är väl att fukten inte ska kunna krypa upp bakvägen under manschett/tätskiktet. Och det har jag lyckats med nu
 
Redigerat:
T
Har du en brunnsmanschett?
 
japp
 
Brunnsmanschetten kommer att göra klämringen(den du försöker skruva fast) kommer upp en bit. Det viktiga är att manschetten blir tät mot brunn och om överdelen skulle bli böja sig lite så har det inte någon med själva tätskicket att göra utan mer mekaniskt problem mot metalramen.

Håller med om att beskrivingen till Jafo är mycket undermålig.
 
Oki, då kör vi sisom så. Tackar!!
 
tank77 skrev:
Har aldrig fattat mig på den konstruktionen, för hur ska vattnet som ligger på tätskiktet komma ner i brunnen??

Som det är nu på din bild så stoppar ramen vattnet.
Hej!

Lånar denna gamla tråd...

Köpte just en sådan här och undrar hur det ska kunna rinna av tätskiktet? Om man nu inte får mjukfoga, hur kan det då se ut såhär?

Är det klart för att lägga fix enligt bilden ovan och blir det inte vattenansammlingar runt ramens gropar? Ursäkta min okunskap :S

Tack på förhand
 
Redigerat:
Det finns 4st pyttesmå hål som vattnet skall kunna ta sig ner igenom, men dessa är ju löjligt små så just den här konstruktionen av klämring + klinkerram hade jag kastat och bara använt mig av den med klämring samt köpt en lös klinkerram. Då har man ju oxå möjligheten att flytta ramen så att den passar bättre med klinkerplattorna när det väl är dags för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.