Hej,

Har gjort en besiktning med Anticimex i ett hus vi planerar att köpa som har torpargrund. Då det är fukt i krypgrunden rekommenderade besiktningsmannen en teknisk utredning. Han kunde lukta sig till och även finna byggrester av organiskt material som låg i den fuktiga jorden som var angiven av påväxt.

Hans redovisning av vad som troligen kommer att behövas är följande:

Sanering av skadat byggmaterial samt åtgärd av eventuella skador som kan ha uppstått i bjälklagret. Sedan bör man lägga plast över hela markytan samt täcka igen alla ventiler utom en som skall fungera som utlopp för en avfuktningsanläggning.

Nu till min fråga; flera jag talat med anser att alltihopa är korrekt förutom rekommendationen om avfuktningsanläggning och igensättande av ventiler. En regel jag fått är att man skall se till att ventilernas sammanlagda area skall vara minst 1/1000 del av krypgrundens area.

Anledningen till att Anticimex skulle förespråka avfuktare allt som oftast skulle höra ihop med att dom är stora på försäljning av avfuktningsanläggningar...har för mig att jag läst/hört i tidningar och på TV om någonting åt det hållet också men är inte säker.

En annan besiktningsman jag talade med påstod snarare att en avfuktare i princip drar fukt upp till markytan i en krypgrund eftersom den oftast sänker den relativa luftfuktigheten så mycket att ny fukt "dras upp" i marken.

Jag skrev akut i ämnesraden - för tanken är att vi snabbt skall få till en köpeskillingsnedsättning och sedan göra klart affären och tillträda.

Råd - kommentarer mottages TACKSAMT!
 
I ett osäkert läge, varför överföra ansvaret för ev skador på dig själv med en köpeskillingsnedsättning?

Är det inte bättre att föra in i kontraktet att säljaren står för konstnaderna som uppkommer baserat på Anticimecs rekommendation?
 
Milkshaken
jag fick höra samma sak av våran besiktningsman för 2 veckor sen,,,,, dock inte Anticimex,,,, själva grejen med att "täppa igen ventilerna och lägga plast o sen in med en avfuktare,,, (Vi säljer en bra för 15,000:- ) Men man kan även isolera med isodrän täppa till ventilerna och sen montera en värmare,,,,, men då blir det dyrt att värma " sa han...
Mitt val blir att isolera med isodrän täppa till ventilerna och sen i med en SOLARVENTI...
Alltså en solluftfångare för typ. 3,500:- sen har man gratis OBS gratis värme och avfuktning sålänge solen lyser.... även på vintern får du ca 15gr varmare i grunden än utetempen..... Så mitt val är rätt lätt.... :)
pruta våldsamt på huset med motiveringen att "Det kommer kosta så mycket" och sen följ mitt råd.... :)
men allt beror ju på hur mycket du kommer åt att göra under krypgrunden,,, men kommer du åt att isolera med isodrän så gör det.....

Sök på SOLAR VENTI i en sökmotor så får du massa föräljare och många ger även en förklaring på hur allt funkar...
 
Milkshaken
Dom här har en skaplig sida..... där du kan läsa,,, klicka på solfångaren på deras sida...
http://www.lfs-web.se/
 

Jag tycker inte som MathiasS, i och med att det är ett känt fel/skada så kan man inte lasta säljaren för felet, jag tycker ej det är smart att låta säljaren fixa felet, han är ju inte intresserad av att underhålla eller lägga pengar på en krypgrund han ej äger, dessutom baserat på köparens besiktning.


Angående problemet, krypgrunder kan vara svåra att hålla tillräckligt torra. Fungerar det inte med ventilation och att ta bort organiskt material så måste man prova något annat: Besiktningsmannens rekommenation är den gängse metoden.
Kostanden för installation av avfuktare verkar hamna på 30tkr om man anlitar någon att gör hela jobbet, ca hälften om man köper en munters Homedry och rensar, plastar och tätar grunden själv, och ännu något billigare om man chansar och sätter in en woody kondensavfuktare och separata fläktar. Plus framtida driftskostnader.

Kolla även på yttre faktorer som dränering, lutning på marken utanför huset etc. Vad kan göras?

Sätt prislappen och se om säljaren går med på det, det är du som får leva med krypgrunden/risken framöver.

/Abbe_

 
Ventilrekomendationen gäller väl för utomhusluftsventilerade krypgrunder om jag inte misstar mig.
Om den konstruktionen ger problem så är den du fått beskriven standardlösningen för att åtgärda problemen.
Det finns andra metoder att bygga krypgrund, men det är tveksamt om de går att använda efteråt.
 
Tack för svar!

Men, ett förtydligande: Vi har skrivit på huset och kan riva kontraktet ännu om vi vill så ni får inte missförstå och tro att vi upptäckt detta och skall försöka gå tillbaka till den tidigare ägaren och få ersättning...

Vid ett köp av en tidigare fastighet gick vi på en rekommendation liknande din MathiasS - men det ledde till ett hafsigt genomförande eftersom säljaren håll i plånboken (även om hur och vad som skulle göras vad i kontraktet) - allt resulterade i en rättsprocess som efter 48 månader resulterade i en förlikning eftersom man med bra jurister kan tolka saker och ting på så skilda sätt att det till sist bara är juristerna som har vinning av att fortsätta processen.

Är det inte så att följande är en tillräcklig lösning (om man inte bara går på Anticimex "vi-vill-sälja-avfuktare-för-det-tjänar-vi-pengar-på"-målsättning):

1. Sanera allt organiskt angripet material.
2. Reparera eventuella skador i bjälklager etc (detta fastställs vid den kommande tekniska utredningen)
3. Lägga åldersbeständig plast över hela markytan i krypgrunden.
4. Se till att ventilerna i krypgrunden är minst 1/1000-del av krypgrundens area.

Det enda som då skiljer gentemot vad Anticimex föreslår är själva avfuktningsanläggningen och de har jag bara de som föreslår - jag har två besiktningsmän och tre bekanta som äger krypgrund som förkastar detta "tips".

Kommentar?
 
Det finns flera fukt problem med krypgrunder.

Dels fukt från marken som du kan stoppa med plastfilm och/eller isolering av marken.

Dels att krypgrunden kyls under vintern och förblir kall under sommaren. När då varm luft med mycket fukt ventileras in i krypgrunden så blir relativa fuktigheten i luften i grunden skyhög, troligen kondenserar fukten inne i krypgrunden.
Problemet kan minskas genom att marken och väggarna isoleras så att grunden bättre följer utomhustemperaturen.

 
Milkshaken
Men vad tror ni om mitt förslag då? isolera och värma med SolarVenti... ?
 
Ventiler eller avfuktare är två motpoler för att åstadkomma samma sak om man säger så. ;) Antingen har man en massa ventiler och hoppas att luften utanför är torrare än den i grunden så att man på så sätt "ventilerar ut fukten" det man gör är egentligen att den torrare luften utanför suger åt sig fukten i den fuktigare luften i grunden.

Eller så monterar man in en avfuktare. Den torkar upp luften och för ut fukten på ett kontrollerat ställe=hål i grunden. Genom att lägga plast på marken så förhindrar man att det kommer upp fukt underifrån och genom att täppa till ALLA ventiler och springor man bara kan så förhindrar man att det tillförs fukt utifrån. Skulle man lyckas täppa till allt till 100% så skulle resultat bli att avfuktaren gick en kortare tid tills man uppnått den önskade fukthalten för att därför aldrig starta igen! Eftersom det inte tillförs någon ny fukt. Nu kan man ju aldrig åstadkomma 100% täthet men desto tätare man lyckas göra grunden desto mindre kommer avfuktaren att behöva jobba. Jag har tidigare jobbat med torrluftsanläggningar inom försvaret. Och jag ska förresten sälja min Munters MG 90 nu som är två år gammal som jag hade i vår förra källare. Dessutom anser jag personligen att Anticimex inte är riktigt "opartiska" när man säljer sina dyra avfuktningsanläggningar. Du kan mycket enkelt fixa det själv till en betydligt lägre kostnad.



Då vill man inte ha några ventiler och liknande som riskerar att tillföra mera fukt. S
 
Bodde tidigare i ett 80-tals hus i Huddinge med torpargrund pa fuktig lermark i lagt lage - som gjort for fuktproblem. Men, byggaren hade sjalv varit entreprenor och visste nog vad han gjorde, sa torpargrunden var utford enligt alla konstens regler med val plasttackt mark, tillrackligt med ventiler och absolut inget byggskrap eller annat brate liggande dar. Det fanns instucket vid en balk en dagstidning fran byggaret som visade sig vara lika frasch som da den sattes dit, sa visst gar problemen att undvika utan avfuktare (eller var det bara tur?)
 
Var går gränsen mellan en krypgrund med ventiler och en plintgrund?

Har man tillräcklig ventilation i grunden så kommer inte klimatet i grunden att skilja sig från uteluftens. Och den lilla mögelpåväxt som är oundviklig även på betong pga att det med tiden fastnar organiskt material ger inte upphov till något obehag.

Praktisk erfarenhet har dock visat att det ibland inte fungerar med ventiler.

Problemen med att grunden är kall kan minskas och så även riskerna, se ovan

Störst problem har man i områden med hög luftfuktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.