Jag står och fixar i mörkret nu så kan vi skippa juridik och personangrepp nu tack.

Har skruvat loss två hörnboxar i renovering av kökskakel för att passa på att flytta strömkablarna så det blir inbyggt istället för utanpåliggande.

Tog kort med mobilen före på de anslutningar som skulle påverkas så jag skulle kunna koppla tillbaka dem exakt likadant. Det var gulgrön och blå till ett strömuttag och svart till en dimmer.

Men nu när jag håller på att koppla tillbaka allt så ligger det en brun löst. Den kommer från andra boxen:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan bara gissa att den ska in tillsammans med de andra bruna men kan inte se på bild från innan att det skulle vara så. Ser ju ut att vara bara två bruna där. Men kan va så att den slinkit ut tidigare?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
japp, den bruna ska med stor sanolikhet in med dom andra bruna. Kallas för "fas"
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
A
Ser ju lite rörigt ut... Men någonstans i väggen så kommer ju en kabel/rör ut med fas, nolla och jord. Dessa ska in på första uttaget som i din andra bild, sedan ansluter du bara det andra parallellt över denna (brun till brun, blå till blå..). Det är lite svårt att se vad den lösa bruna tråden går någonstans. Är timern kopplad till ett av uttagen kanske?

Edit: Det var en "dimmer" och ingen "timer", läste fel.
 
Redigerat:
Det var svart istället för brun som kom från väggen. Skrev fel. Om det ändrar något.

Den lösa bruna går bara vidare till strömuttag i nästa hörnbox. Den hörnbox som fotas är den första så att säga.

Och i nästa hörnbox går den bruna från första uttaget där vidare till L i den andra. Så verkar ju som att alla bruna bara ska in i just L.
 
A
Du får nog förklara lite mer hur det är tänkt att fungera: vart går dimmern till? Sitter den också i hörnboxen?

Ser även att det finns ett par trådar för lågspänning (kan det vara till LED-belysning?). Tänk på att dessa inte får gå tillsammans med de övriga trådarna för nätspänning om du inte har extra isolering mellan dem. Ser lite tveksamt ut som det är just nu.
 
Precis, dimmer går till 4 LED-lampor. I första boxen sitter dimmer + ett uttag. I nästa box, till vänster, sitter bara två uttag. Anledningen att jag stod i mörkret var för att av nån anledning slogs hela strömmen av i lägenheten. Men det blir väl så när ledarna rör varandra, även fast jag hade stängt av strömmen för köket. Nu har jag iaf slagit på strömmen för lägenheten så jag får ljus från en lampa från ett annat rum. Och nu har jag satt i bruna i bland dom andra bruna.

Vågar man testa sätta på strömmen för köket? Som jag förstått det är det viktigaste av allt att jorden sitter rätt. Men det gör den väl?
 
Det är ingen fara, slå till strömmen igen. Däremot ska man inte ha tre trådar i varje anslutning på uttaget, det bör du fixa till. Skaffa lite Wagoklämmor gärna nya typen 221 som är smäckra och bra, så du kan koppla och fördela utan att belamra uttagen.
 
Okej, då har elektrikern fuskat lite då.
 
A
Knåpade ihop en lite bild som borde vara tydlig...

Koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har dimmern också jord så kopplar du givetvis in den också (i bilden så har jag bakat in dimmer och ev. LED-drivare i samma symbol, men är det några oklarheter här så får du fråga igen).

Att strömmen gick är helt ok, det var antagligen jordfelsbrytaren som slog ifrån. Kan bli så ibland om man får kontakt mellan nolla och jord.

Edit: Lyssna på GK100 och sätt Wago först och sedan till uttagen så du inte får för många ledare under samma skruv. Bilden är bara en logisk vy över hur det borde vara kopplat.
 
Redigerat:
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Tack, jag har satt på strömmen nu och inget har brunnit upp än i alla fall =p
 
A
Läste inlägg #6 igen: Du kan slå på strömmen igen men givetvis slår du inte på för den del där du håller på och arbetar!
Däremot är det helt ok att återställa JFB'n.
 
Jag ville slå på för där jag arbetar bara för att se att inget börjar brinna. Slog på och såg att allt var lugnt, och slog sedan av igen.
 
Återigen...

Färgerna är inget att lita på. Är installationen ganska ny och utförd av en seriös elfirma då är färgvalet ofta utfört enligt gällande standard. Men många eljobb i bostäder kan vara gjorda husägaren eller någon mindre seriös hantverkare från något EU land. I det läget kan kablarna ha diverse olika funktioner t.ex gul/ grön som tändtråd eller mellantråd i " trappkopplingen" , ibland bryter det bara mot någon standard såsom vit fasledare istället för brun eller något direkt olagligt såsom gul/ grön som fasledare.
 
GK100 skrev:
Skaffa lite Wagoklämmor gärna nya typen 221 som är smäckra och bra, så du kan koppla och fördela utan att belamra uttagen.
Då måste jag ha nya ledare också ju? Från Wagon till strömbrytaren?

Angående den elektriker jag anlitade så var det en behörig elektriker och jobbet gjordes vitt med ROT-avdrag. Han har svenskt namn, bor i samma kommun som jag och talar flytande svenska. Så jag tror inte han är "någon mindre seriös hantverkare från något EU-land".
 
Redigerat:
Tänkte låna min gamla tråd för att försöka få hjälp. Så här 9 år senare så slocknade helt plötsligt mina LED-spottar. Jag trodde det kanske var själva belysningen som helt enkelt lyst klart. Så jag köpte fyra nya och ersatte med. Men dom lyser inte heller. Så då är frågan vad detta handlar om. Övriga anslutningar på samma strömkabel fungerar. Det är några uttag som sitter i hörnboxar där även dimmern till LED-spottarna sitter. Och som sagt det som är kopplat till eluttagen fungerar. Så det finns el. Det är alltså något fel endast för dessa spottar. Det finns ett drivdon i väggen nånstans bakom allt som inte gå att komma åt. Men jag har i alla fall lyckats ta bild på kopplingarna till dimmern. Något som ser fel ut där? Se bild:
 
  • Hand som håller elektriska kablar framför en öppen vägglåda med dimmeranslutning och tangerat eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på elektrisk anslutning för dimmer med röda och svarta kablar i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.