Jahopp...
Har fått ihop lite arbetskraft till påskhelgen. Har dock lite problem att bestämma mig för hur vissa moment ska göras.

Har ett hus från 1909 med delvis torprgrund delvis platta. Har bilat upp och grävt ur ett gammalt badrum. Ska nu bygga igen "eländet" och har bestämt mig för trä bjälklag.
Bjälklaget får fästpunkt i yttervägg i övrigt blir det plintar som stöd. Frågan är hur jag gör bäst med isolering för att inte riskera att få in en massa fukt och elände. Har tänkt att isolera bjälklaget med Rockwool. Ska man ha plast på någonstans...antingen på jordbädden (marken) eller ovanför isoleringen? I stora delar av huset där det är bjälklag vilar balkarna på naturliga stenar och ligger väldigt nära marken. Kan man göra på samma sätt nu när jag bygger nytt bjälklag eller ska jag lägga en bädd med singel eller hur fasiken gör man??? Luftning??

Alla tips mottages!

Tack/ Mange
 
Bra länk, tack för den...

Har ögnat igenom en massa andra trådar men blir inte mkt klokare, snarare tvärt om :)
Om man lägger plast direkt på marken, kan man då låta bjälkarna mer eller mindre ligga emot plasten på en del ställen? Eller bör man gräva ut ytterligare?
Bör man ta upp ngn ventilationskanal ut?

//Mange
 
Tack för svaret Helioz!
Har konsulterat ytterligare en snickare nu på morgonen och nu lutar det åt följand...

*Gräva ur ytterligare
*Fylla upp med ca 10-15 cm makadam/singel
*Fästa en bjälke i grund (yttermur) resterande får vila på plintar
*Lägga en vindpapp i varje fack på trossbotten
*Isolera med Rockwool
*Spånskiva
*Golvbeklädnad

Anledningen till att jag tror jag ska skippa plasten är att jag är rädd att fukten vandrar till närliggande bjälklag som inte har någon plast under sig. Där vilar reglarna direkt på jordbädden. Dessa reglar verkar helt friska och i gott skick...

Vad tror ni om mitt tankesätt?

//Mange
 
Använd inte vindpapp i trossbotten utan kör vaxade trossbottenskivor (masonit) eller blindbottenplywood istället, enligt parocguiden jag länkade till först.

Låter smart att inte plasta om det inte finns plast i övriga huset.
 
Jepp trossbottenskivor fick det bli!
Tack för råden helioz!

Nu ska här grävas vidare!
 
Du får inte mer fukt i angränsande bjälklag om du lägger plast där du öppnar upp, snarare tvärt om.
Plasten är ju till för att stänga ute markfukt.
Däremot kan du få ett något kallare klimat i din grund efter tillläggsisoleringen och därmed också ett fuktigare klimat.
 
Borde det inte finnas risk att fukten söker sig åt dom öppningar som finns?
Det blir ju öppet åt sidorna och där ligger bjälkarna mer eller mindre emot jorden....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.