Godkväll!
Tog på mig stor-pojk byxorna och skulle byta toalett här hemma. Väl kapat de gamla röret märker jag att min nya 15x12 koppling inte går på gamla ledningen, är 16mm! Huvudavstängningen är ej heller tät.... rinner sakta men ihärdigt ut ur kapade röret...

Endast hittat något som heter vatette 16x12 som är klämringskoppling, men finns skralt utbud av dessa. Hur gör man med kopparrör av gamla dimensioner? Något jag missat? :surprised:
 

Bästa svaret

det är en 16 mm klämringskoppling du behöver, ja, och förminska ner det till något idag förekommande mått (15 eller 12 mm). Eftersom det är akut hinner du kanske inte vänta på en leverans från Rinkaby, men Hornbach och Bauhaus har t.ex.
https://www.bauhaus.se/rak-16x15mm-gul

Det går ju också alltid att kontakta en rörmokarjour, men då kostar det.

Glöm aldrig huvudregeln - börja inte med VVS-jobb på kvällar och helger!
 
  • Gilla
njonas och 6 till
  • Laddar…
Har köpt 16x15 klämringskoppling på bla Bauhaus, Admiral, annars säljer Hornbach Vatettet.
 
Krilleman
tommib
B b8q skrev:
Glöm aldrig huvudregeln - börja inte med VVS-jobb på kvällar och helger!
Åtminstone inte för vitala funktioner eller på delar som inte kan sektioneras bort.

Bauhaus har i de flesta fall öppet till 20, hoppas det finns en nära TS...
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
A
Bort med röret, dit med ett lock.
På.med vattnet o skit i duschen :p
Köp grejer imorgon efter jobbet o ta nya tag :cool:
 
  • Gilla
chali
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Åtminstone inte för vitala funktioner eller på delar som inte kan sektioneras bort.

Bauhaus har i de flesta fall öppet till 20, hoppas det finns en nära TS...
Man kan ju jobba nätter om man så vill men lär ju se till att man har grejer ;)
 
tommib
Svårigheten är väl när man trodde att man hade grejer men hade fel, som TS.

Just vad gäller rör så är det utmärkt att ha lite gammal cykelslang och slangklämmor hemma, man klarar förvånansvärt mycket med det.
 
  • Gilla
StorBagaren och 2 till
  • Laddar…
Klassiker! Det samtalet har man ju fått någon fredag eller lördag-kväll.

"Hej, du har inte möjligtvis en 16-15 skarvkoppling i bilen?" :)
 
  • Haha
  • Gilla
StorBagaren och 1 till
  • Laddar…
Åkte förbi Hornbach, de hade vatette 16x12 i lager :love: nya toan på plats! Bor inte där för tillfället, ångest att slå på allt vatten igen och åka därifrån... :crysmile: men verkar tätt! Inte en droppe sprang läck på den timmen jag var där efteråt. Återkommer imorrn om de rinner vatten ner för trappen :cool:

Tack och bock! :D
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.