P
Har lite takgips över som ska skruvas upp i tonårssonens rum för att dämpa lite ljud upp till vårat sovrum rakt ovanför.
Akustikprofilen ger ju ingen plats för isolering så min fundering var att skruva upp 45x45 reglar att fästa profilen i och då få plats med en isolerskiva. Bra eller dumt?
 
P
Kollade lite nogrannare och inser att det inte finns någon plats för reglar då takhöjden blir för låg. Blir det någon ljuddämpning att tala om med enbart akustikprofil och gips? eller kan jag lika gärna skruva gipsen direkt i råsponten
 
Visst ger det en extra dämpning jämfört med att bara skruva gipsen mot taket. Dock bör man ta bort skivmaterialet på det gamla taket, alternativt slå några hål i det.
 
P
Har inte rivit ner något ännu men jag tror att det är massonit spikad på råspont. Funderar på att plocka bort lite av råsponten för att se om det finns någon isolering i mellanbjälklaget över huvudtaget.
 
P
Nu har jag rivit ner undertaket i toaletten som ligger vägg i vägg och konstruktionen är densamma.
Uppifrån och ner:
25mm spontat furugolv.
200mm reglar(golvbjälklag)
ca 100mm stenull
12mm spånskiva.

Bjälklaget ligger cc 60 så kan jag då skruva takgipsen som är 60x120 längsmed bjälkarna eller är det bättre att lägga dem på andra ledden?.

Edit:
Hittade en bra länk på Norgips
http://www.norgips.se/index0,782.htm

Och en här
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/m_ceilings/akustikprofil.html
 
Redigerat:
P
En fundering, är det inte stor risk att alla skivskarvar kommer att spricka upp p.g.a profilens fjädrande infästning?
 
P
4 timmars hårt slit så var hela skiten nere.
 
  • bjälklag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bjälklag2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Ska handla isolering idag. Funderar på 95mm stenull. Frågan är om det ljudisoleringmässigt dämpar mer om jag fyller hela utrymmet eller är det bara bortkastade pengar? Närmast ytterväggen blir det hela utrymmet för att stoppa kalldraget.
Upptäckte en anna kul sak, man kan se upp till våningen ovanför längs med golvsockeln så där tänkte jag täta med latex och spika dit en bräda på undersidan.
 
När jag byggde nytt hade jag stora krav från kommun om ljudisolering pga att vi har tåg som går 40 mm bakom huset. Enligt en akustikkonsult som jag hade kontakt med då så skulle vi köra 3x13mm GIPS alt 2x15mm Protect-F tillsammans med akustikbalkar för att få mer ljuddämpning. Sedan kan man öka ljudisoleringen genom att lägga in heltäckningsmatta, eller en tjock ryamatta elelr dylikt, även hänga lite tjockare tyger på väggarna mm, för att minska ljudspridningen till och från rummet.
 
P
40mm från huset låter tight :)
Har du slätspacklat tak eller med synliga skarvar? är lite orolig att det ska spricka.
Är det någon som vet var i Stockholm man kan köpa AP 25 profilen? hittar bara vanlig takprofil på byggmarknaderna.
 
P
Efter att ha pratat med Gyproc blev jag lite tveksam till att köra med akustikprofilen. Vinsten blir inte mer än 2-3 dB men den kostar nästan 10 ggr mer än vanlig 28x70 glespanel.
 
P
Jo jag hade tänkt köra dubbla lager kortplank mot 28x70 glespanel. Frågan är om det går att slätspackla kortplanken? vill helst ha ett slätt tak.
 
Peter_K skrev:
Jo jag hade tänkt köra dubbla lager kortplank mot 28x70 glespanel. Frågan är om det går att slätspackla kortplanken? vill helst ha ett slätt tak.
Kortplanken är inte till för att spacklas, men givetvis går det. problemet är väl att det blir hiskeligt mycket skarv att spackla och ingen plats för spackelremsa... Personligen skulle jag nog satsa på att använda gipsskiva med spackelförsänkning runt om.

Om du redan har kortplanken kan det kanske vara idé att spackla en gång och sedan sätta microlit. Beror väl på hur vass man är på att spackla :)
 
P
Kan ju sätta kortplank i första lagret och vanliga gips i andra omgången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.