MrJay
Funderar på att sätta upp akustikpanel i taket på vindsutrymmet. Enligt anvisningarna skall de skruvas fast varje 60cm (CC-mått), av förklarliga skäl kan jag bara skriva fast dessa varje 120cm (takstolar). Fungerar det ändå eller får jag tänka om och fundera på ha vanlig paneltyp, typ något från Moelven?
 
Beror såklart på hur ditt intertak ser ut uppe på vinden. VIsa med lite pedagogiska bilder.
 
MrJay
Appendix Appendix skrev:
Beror såklart på hur ditt intertak ser ut uppe på vinden. VIsa med lite pedagogiska bilder.
Självklart, här är en bild från bygget.

Akustikpanelerna är tänkta att läggas på längd mot gaveln som syns på bild så att fästpunkterna hamnar på takstolarna.


Untitled-1.jpg
 
Redigerat:
genom att du har reglat upp så fint så är det väl bara fästa i reglarna?

Inget måste fästa i takstolarna med andra ord.
 
MrJay
Appendix Appendix skrev:
genom att du har reglat upp så fint så är det väl bara fästa i reglarna?

Inget måste fästa i takstolarna med andra ord.
Det hade inte varit något problem om jag velat ha de i stående riktning (från kattvinden upp mot nock). Jag vill dock inte ha de så utan i liggande riktning. Reglarna i liggande riktning ligger 1.2m isär och är skruvade i takstolarna.

Edit: Du kanske menar att man skulle kunna skruva panelen i läkten på 60cm från takstol, även om denna inte går i samma riktning som takstol? Jag tänkte inte på det då jag var inriktad på att ha skruvarna på exakta avstånd.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Ja. På din edit

Och annars reglar man upp efter hur man vill sätta skivor/täckningen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.