Hej! Jag kom till moment att börja leta efter garage till nya huset som kommer att byggas i September. Jag blev mycket förvånad och besviken över prisen som jag får från garage tillverkarna. Nästan alla pris landar på 300 000 Kr eller högre, detta gäller ett dubbelgarage cirka 40-44 m2. Om man läser i forumet eller i artiklarna landar priset på 4500- 5000 Kr/m2, men med dessa offert som jag får kommer kalkylen på mer än 7000 Kr/m2. Har någon bra tips för garage leverantör i Sörmland, nära Strängnäs som erbjuder bättre pris?
 
Jag sökte också förra året. Hamnade också på runt dom summorna för ett enkelgarage på 42kvm(obs oisolerat) slutade med lösvirkesbyggt garage med carport vidbyggt med huset för runt 200k(18x4.2 meter varav 10x4.2 garage)
 
Ja, tråkigt att höra. Tyvärr behöver jag dubbelgarage och det måste byggas i samband med huset eftersom vi har massor med grejer att förvara samt två bilar. Det känns att husleverantörens erbjudande / A-hus / är mest acceptabel, så kanske kommer vi att anlita dem för garaget också. Deras pris är cirka 300 000 Kr.
 
Jag byggde mitt 55 kvadrat dubbelgarage för strax runt 100 000kr, hemligheten ligger mycket i att hålla koll på blocket, jag köpte takpannorna på blocket från 2 olika säljare som fått varsin pall över vid husbygge, det gjorde iaf närmre 10 000kr på taket, cellplast till plattan bytte jag mig till, virket köpte jag genom husleverantören som lät mig handla på deras byggkonto med bra rabatter.

Så visst går det bygga billigt, men det gäller då att man har god tid och kan sitta och hålla koll på när saker dyker upp, fönster och dörrar är ju även sånt som man kan fynda på blocket.

Som med allt så är ju materialet en del och sedan arbete en annan, arbetet kostar i många fall mer än materialet så där har man ju största möjligheten att spara in.
 
  • Gilla
dimadoctor
  • Laddar…
Pumba skrev:
Jag byggde mitt 55 kvadrat dubbelgarage för strax runt 100 000kr, hemligheten ligger mycket i att hålla koll på blocket, jag köpte takpannorna på blocket från 2 olika säljare som fått varsin pall över vid husbygge, det gjorde iaf närmre 10 000kr på taket, cellplast till plattan bytte jag mig till, virket köpte jag genom husleverantören som lät mig handla på deras byggkonto med bra rabatter.

Så visst går det bygga billigt, men det gäller då att man har god tid och kan sitta och hålla koll på när saker dyker upp, fönster och dörrar är ju även sånt som man kan fynda på blocket.

Som med allt så är ju materialet en del och sedan arbete en annan, arbetet kostar i många fall mer än materialet så där har man ju största möjligheten att spara in.
Va har du för pannor på ditt garagetak?
 
FredrikR skrev:
Va har du för pannor på ditt garagetak?
Det är någon benderpanna kommer inte ihåg exakt, tror den heter Palema candor, mycket av kostnaden bestod dock i frakter, tror det var runt 650 pannor jag köpte på blocket och sen hade jag lite över från huset med.

Beijers skulle iaf ha lite över 11 000kr inklusive hemleverans, pallarna på blocket fick jag för 500kr + bensinkostnaden att hämta dem.
 
Redigerat:
Bra tips, Pumba! Men det funkar inte med mig, jag har ingen tid och inga jättestora kunskaper inom byggbranschen. Och som sagt måste garaget vara färdigbyggt innan vi flyttar i huset. Men det verkar att alla total-entreprenad pris på garagen står över 6-7 000 Kr/m2.
 
dimadoctor skrev:
Bra tips, Pumba! Men det funkar inte med mig, jag har ingen tid och inga jättestora kunskaper inom byggbranschen. Och som sagt måste garaget vara färdigbyggt innan vi flyttar i huset. Men det verkar att alla total-entreprenad pris på garagen står över 6-7 000 Kr/m2.
Det är ju lite så, det är ju ett mervärde i att någon gör det snabbt och enkelt, säkerligen är husleverantörerna medvetna om detta och sätter priserna där efter, jag höll på i 3 månader och leta och hämta material.

Nästa bygge jag bygger ska jag börja med garaget istället, det är väldigt värdefullt att ha någonstans att förvara en massa grejer som annars lätt står i vägen när man bygger huset, jag hade sådär 50 balar isolering stående och en braskamin och lite annat, det svor man ju över några gånger...
 
  • Gilla
dimadoctor
  • Laddar…
Att ha bråttom när man ska bygga ger i princip alltid högre kostnader...kan/vill man sen inte göra något själv är man så klart helt i händerna på lev/byggare.
Kanske bättre att hyra ett förråd ett år för alla saker ni tänkt ha i garaget så finns ju mer möjligheter att leta billigare garage.
 
  • Gilla
dimadoctor
  • Laddar…
Jag har inte så mycket tid, jag är ganska upptagen på jobbet, annars skulle jag göra en del saker själv, tex isoleringen och målningen. Jag fortsätter att leta efter några bra förslag, ska höra av mig vad har jag hittat slutligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.