Hej,

Har ett problem med mitt lexcom system, som säkert någon har en bra lösning på.

Har tänkt att lägga in Squeezeboxar, eller motsvarande, i några av rummen via lexcom nätet (har en storagedisk där all musiken ligger på, i systemet) Dock hittar jag ingen vettig lösning på aktiva högtalare, förutom de som jag såg i någon tråd för ca. 17000.

Finns det överkomliga aktiva högtalare (gärna tak) eller alternativt någon liten smidig förstärkare som man kan koppla in?
 
Vanliga "datorhögtalare" är aktiva, och finns i en mängd olika priser, storlekar och kvalitéer. Dock har jag aldrig sett några för inbyggnad.
I ett rum som inte är alltför stort skulle jag satsa på datorhögtalare med subwoofer och ev. fjärrkontroll. Perfekt tillsammans med squeezebox!
Kolla annars in denons små förstärkare/recievers, som finns på www.hifiklubben.se
Blir betydligt dyrare, dock.
 
En sak att tänka på när det gäller datorhögtalare är att det är få som verkligen är riktigt brusfria. Man vill ju inte ha ett högtalarbrus mellan låtarna
 
Förstärkare från Sonic till som det verkar vettiga pengar, dels Classic T-amp dels super T-amp. Frågan är om någon har erfarenhet av den och om det går att koppla dem mellan Squeeseboxen & högtalarna?

Classic T-Amp för ca 600 kr och Super T-amp för tusenlappen mer.
 
"ein echtes preiskuller" som tyskarna säger... Låter t.om lite hi-fi den förstärkaren.
 
vet du om det är ngn skillnad på classic & super och om det är värt 1000 lappen för super?
 
Jag köpte en vanlig T-amp för ett tag sen och är helnöjd. Tror inte att den extra tusenlappen gör så mycket skillnad om man inte är audiofil. Satsa på en T-amp föreslår jag.
Med tanke på priset så har jag själv planer på att införskaffa en till bastun och en till garaget.
Den är verkligen otrolig.
 
husiare skrev:
vet du om det är ngn skillnad på classic & super och om det är värt 1000 lappen för super?
Jo, visst är det skillnad på dem. Men inte nämnvärt under skalet. Hade köpt en classic
 
så får vi se hur det blir.

Blev en Squeezebox, via LexCom, med en Super T-amp och takhögtalare.
 
husiare skrev:
så får vi se hur det blir.

Blev en Squeezebox, via LexCom, med en Super T-amp och takhögtalare.
Jag är inte så insatt i hur detta skulle kunna se ut rent kopplingsmässigt, skulle du kunna utveckla detta lite? Hur kopplas Squeezebox:en ihop med Super T-amp och takhögtalare via LexCom?

Jag är intresserad av en multizon lösning, kanske kan detta va intressant. :confused:
 
Jag ska snart till att göra något liknande. Jag har köpt en t-amp som jag ska prova lite med, men har annars funderat på Behringer 2030/2031 eller Genelecs monitorer, inbyggda eller ej. Kolla in exempelvis: Genelec AIC25 In-Ceiling Loudspeaker eller Genelec AIW26 In-Wall Loudspeaker

Jag är dock ännu lite skeptiskt till inbyggt. Visst blir det supersnyggt, men väggen känns lite svårkontrollerad som del i ljudsystemet.
 
Frippera skrev:
Jag är inte så insatt i hur detta skulle kunna se ut rent kopplingsmässigt, skulle du kunna utveckla detta lite? Hur kopplas Squeezebox:en ihop med Super T-amp och takhögtalare via LexCom?
Squeezeboxen har ethernet-koppling så den kopplas in direkt till ett lexcom-uttag (den kan också köras med wlan). Squeezeboxen skickar sedan ut ljud (via rca) som du skickar in till t-ampens ljudingång. Sedan kopplar du t-ampens högtalarutgångar till... högtalarna.
 
Mikael_L
Jag har två st classic T-amp, en driver ett par hyfsat bra bokhyllehögtalare och ger mig ett datorljud utöver det vanliga, den andra hade jag ett tag i v-rummet, men just nu kör jag dock en annan stärkare. (inte för att den låter bättre iaf)

Skillnaden mot super t-amp är högst marginell, man får i princip endast ett annat chassi.

Det roliga med T-ampen är att om man är lite händig så kan man ta ut själva kretskortet ur lådan, kortet är så litet att det tydligen ryms i en eldosa i väggen. Jag har sett på nätet en som hade monterat två dosor i väggen i köket, i den ena satt volympotten för förstärkaren och i andra dosan själva t-amp-kortet.
För övrigt är classic t-ampen också löjligt liten och lätt, jag skrattade nästan på mig när jag öppnade paketet (beställde från USA, thinkgeek.com)

T-ampen måste ha en spänningsmatning på 12V och minst 2A (för att prestera max, den ger något mer effekt vid lite högre spänning, men vid ca 14V pajar den abrubt, varning). Biltema, Jula och ClasOhlson t.ex. har lämpliga spänningsagg.
Sen kopplar man bara in högtalarsladdarna och lågnivån från dator/cd-spelare/squezebox eller vad du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.