Jag ska göra om ännu ett rum i vårt plankstomshus från 1913. Jag skulle vilja isolera mer, och jag vet att det är bäst att göra från utsidan. Men fasaden är relativt nymålad o fin, så det verkar jobbigt o dyrt- Alltså vill jag gå den fuktfarliga vägen med isolering innifrån. Men jag funderar på om man inte kan göra på följande sätt:

Jag river bort befintlig vägg beklädnad till plankstommen på ytterväggarna. Sätter ströläkt, säg 30 mm horisontellt i uppe vid taket o nere vid golvet, samt ett par rader till emellan. Inga vertikala läkter. Lite avbrott, säg vid varje meter på ngn dec, så att läkterna bildar ett par streckade horisontella linjer längs hela ytterväggen. I ena ytterväggshörnan nere vid golvet gör jag en ventil ut i friska luften. Mot läkten ställer jag spontad cellplast, 100 mm, hela vägen utan reglar. Bara cellplast, inga skruvar eller andra köldbryggor. Kanske kan man limma fast dom om man känner behov av det? Tätt förståss.

I rummet sätter jag sedan 45x45 reglar mot, men inte fästade i cellplasten, mineralull, där jag drar el o rör etc. O sedan OSB & Gips.

I andra ytterväggshörnet uppe vid taket gör jag en ventil ut genom cellplasten till luftspalten.

Poängen är att då det är kallt värms luften i luftspalten upp av förlusterna i huset o stiger upp o in i rummet via ventilen. Drar in mer kalluft i spalten utifrån. Dvs man får ett flöde av luft som värms upp en smula i luftspalten o därmed kan ta med sig fukt o torka ut plankstommen o fasaden innifrån. Dessutom får man ju tillbaks (en del av) förlusterna som har krypit genom cellplasten o måste ta sig över luftspalten för att komma ut.

Tanken är att man får bättre U-värde samtidigt som man får liten risk för fuktproblem i stommen.

1 Är det ngt problem med denna konstruktion?
2 Behöver man ångspärr mellan cellplast o innerregeln?
3 Är det ngn lufthälsoproblem att dra inneluften genom träspalten?
4 Måste man kanske dra ngn lång skruv i mitten av 45x45 reglarna, ut till stommen för att det ska hålla, tryckkrafter tas ju upp av cellplasten mot ströläkten, men inte dragkrafter. Är det ett problem eller kan man ha det helt köldbryggsfritt?
5 Jag ska även riva ut golvet: Är det bäst att ha nya väggen stående på det nya golvet eller bygga väggen först o ansluta det nya golvet mot den nya väggen? Tänker att golvet först är bra ur ljudisoleringsskäl till undervåningen. Men i övrigt?

Överkurs skulle kunna vara att under sommarens soliga dagar stänga den ventilen mellan luftspalt o innerum, o öppna en till högtplacerad i luftspalt o ut, o på så sätt ventilera o kyla av fasaden o slippa lite värmetransport in i huset genom väggen. Soliga men lite svala dagar fungerar systemet ju även som en solfångare för förvärmning av tilluften.
 
Är inte så byggnadskunnig men din idé känns inte direkt förnuftig. Vad du egentligen gör med den konstruktionen är att ta bort ytterväggen iom att du har uteluftsventilerad spalt bakom cellplasten. Dessutom tror jag att du kommer att bygga in den fukt som du vill bli av med genom att varm fuktig luft kommer att flöda genom ventilen in i luftspalten bakom cellplasten.

Som sagt, utan att veta att det jag säger stämmer, så tror jag att du kan få problem på sikt med en sådan konstruktion samt att du antagligen inte vinner mkt energi på det hela heller. Jag skulle iaf inte prova någon hemmasnickrad och obeprövad konstruktion. Särskilt inte om du är rädd för fukt i väggen.

Ska bli intressant att se vad andra tycker.
 
Nja, spalten är ju inte uteluftventilerad fullt ut, det är ju bara tilluften som går därigenom. Men du har nog rätt i att man får se upp med att luften inte går åt andra hållet. Kanske en liten tyst lågvarvig fläkt? Eller kallrasskydd, vänt åt fel håll. Eller helt enkelt se till att huset är tätt o att självdraget fungerar.

Ideen är egentligen snodd från några som experimenterade med detta, som jag läste om för ett par år sedan. Dom gick till o med längre, har jag för mig, o satte flera spalter som luften succesivt gick igenom. Alltså tex 4 st 15 mm cellplast med 10 mm luftspalt emellan, med spalt varannan till höger varannan till vänster så att tilluften åker "slalom" i luftspalterna, dom sa att dom fick bra resultat i isoleringshänseende, men inget om långtidseffekter som jag kommer ihåg det.

Jag tänker mig att man tar tillbaks (en del av) konvektionsförlusterna i luftspalter på detta sätt o därmed får nytta av spalten som riktig isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.