J
Jag har en fråga angående bolån och lånelöfte. Om man har en andel aktier i ett onoterat företag kan man tillgodoräkna sig aktierna som insats i ett bolån/lånelöfte utan att behöva avyttra dessa för att att lägga det som kontaktinsats? Tacksam för mer info eller tips runt detta.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
J
Vad menar du? Vid ansökan om lånelöfte skriver du bara hur mycket du har att/vill lägga i kontantinsats, enligt dig själv. Sen gäller det ju att du verkligen har likvida medel för att täcka detta då det väl blir dags...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Jan Mellanstaaf skrev:
Jag har en fråga angående bolån och lånelöfte. Om man har en andel aktier i ett onoterat företag kan man tillgodoräkna sig aktierna som insats i ett bolån/lånelöfte utan att behöva avyttra dessa för att att lägga det som kontaktinsats? Tacksam för mer info eller tips runt detta.
Hur tänkte du då?

Om du ska köpa ett hus för en miljon ska du ju betala säljaren 1 miljon, han lär inte vilja ha aktier i ett onoterat bolag...

Du kan normalt låna 850 och behöver casha 150.

Det kommer du inte runt med aktier...

Sen kanske banken tycker det är bra att du har tillgångar och kan ge dig bättre villkor men det är ju en annan sak...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du får låna Max 85% av köpeskillingen.
Så du måste fortfarande betala 15% på något vis. Säljaren vill ju ha sina 100%.
Teoretiskt kan du betala sista 15% med hubba-bubba, toalett-papper, eller aktier, men du måste ju fortfarande lämna ifrån dig dina hubba-bubba.

hur tänkte du annars rent logiskt att detta skulle gå till?
 
  • Gilla
Golleman
  • Laddar…
Du kan ju belåna aktierna om du inte vill sälja dem. Oklart hur lätt det är att belåna onoterade aktier, men rent teoretiskt sett kan du ta ett lån med aktierna som säkerhet för att använda som kontantinsats till fastigheten.
 
Jag tolkar att du vill belåna dina aktier, och använda den summan som handpenning?

Det bör inte gå. Banken är intresserad av din totala kreditnivå.

Men lite beroende på hur stor summa det handlar om, och hur stor marginal du har i din ekonomi, så kan det vara möjligt.

Jag arbetar som konsult i en miljö med massor av hitflyttade experter (34 nationaliteter på ca 200 ingenjörer). Jag har hjälpt några av mina nyinflyttade kolleger med lägenhetsköp. Förklarat hur det funkar, tolkat kontakt osv. Några av dem har kunnat låna till en del av handpenningen på blancolån. Det har då handlat om uppmot 300 000. Vissa banker verkar godkänna det. Om du då har belåningsbara aktier så borde det smälla högre än blancolån.
 
  • Gilla
Jan Mellanstaaf och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Om du då har belåningsbara aktier så borde det smälla högre än blancolån.
Onoterade aktier brukar dock inte ha något belåningsvärde.
 
Aktieutdelning från ett fåmansaktiebolag får läggas till i underlaget för amorteringskravet vad avser 4,5 ggr inkomsten; ej svar på frågan men är viktigt för företagare som ofta tar ut varierande lön och utdelning!
 
Hej!

Svaret på din fråga är nej, du kan inte tillgodoräkna dig aktierna som kontantinsats utan att avyttra dem. Men som några redan skrivit skulle du eventuellt kunna pantsätta aktierna och alltså erbjuda banken aktierna som säkerhet för ett banklån. Det beror dock lite på vad det är för typ av innehav. Som jag ser det finns två generella typer av innehav som banken kan se lite olika på:

1. Du äger en andel i ett större onoterat bolag som har en relativt frekvent s.k gråhandel, dvs det finns någon form av likviditet i aktien och det finns därmed ett marknadsvärde på aktierna som banken kan använda för att värdera ditt innehav. I dessa fall brukar det även finnas aktieägaravtal som reglerar att du inte får pantsätta aktierna (dessa bolag vill inte riskera att få in banker på ägarlistan). Jag har själv ett sådant innehav och det har hjälpt mig att dels få bra villkor med banken och dels att kunna få låna ett högre belopp än vad jag skulle fått utan aktierna. Dock ska tilläggas att bankerna oavsett inte kan frångå vissa principer kring belåningsgrad och lånebelopp i förhållande till inkomst. Jag kan även tänka mig att beroende på vilka belopp det handlar om kan banken bli mer villig att ge ett privatlån till åtminstone delar av kontantinsatsen, även utan att ta säkerhet i aktierna. Exempelvis om ditt innehav är värt 1 msek och du behöver 100k tror jag inte det är några problem. Behöver du i det exemplet istället 1msek kommer det troligen inte gå, förutsatt att du inte har andra tillgångar eller en inkomst som kan motivera det. För mig har det viktiga här varit en bra bankkontakt som förstår din situation och kan argumentera för ditt case internt på banken. Ett tips här är att se om bolaget du äger aktier i har ett bra samarbete med sin bank och om de kan förmedla en kontakt. Då är ju banken mer insatt i bolaget och det skulle säkert kunna ge banken ytterligare trygghet i värdet på de onoterade aktierna. Var även beredd på att du kan behöva bevis på ditt innehav. I onoterade bolag kan det vara lite stökigt men bolaget måste föra aktiebok så be om ett utdrag från den i så fall.

2. Om det är ett fåmansaktiebolag och kanske även där du själv jobbar, finns lite andra möjligheter. För det första ska banken, som redan nämnts, räkna med eventuell utdelningen härifrån i beräkningen av årsinkomst. För det andra är det nog mer vanligt att du här kan pantsätta aktierna eftersom du själv troligtvis har mer kontroll. Såklart kan det även här finnas aktieägaravtal som reglerar att du inte får det men jag utgår från att det inte är så. I detta fallet kan det ju dock bli svårare för banken att fastställa värdet på dina aktier då det troligtvis inte görs transaktioner i aktien på samma sätt samt att bolagets intjäning troligen är mer beroende av dig själv. Är du exempelvis konsult och bolagets omsättning är helt beroende på antal fakturerade timmar är bolaget inte så mycket mer värt än det egna kapitalet. Det du kan tänka på här är att, om du inte redan har det, lägga både bolagets banktjänster och dina egna hos samma bank. Det förändrar nog inte situationen jättemycket men försämrar den å andra sidan inte heller.

Generellt är min erfarenhet med banker att de är minst lika sugna på att låna ut till dig som du är på att låna. Det finns såklart undantag och jag har hört om bankpersoner som inte alls har den inställningen, men hamnar du rätt ska du definitivt utgå från det. Det viktigaste för banken är framtida återbetalningsförmåga och har du ett aktieinnehav (oavsett noterat eller ej) så kommer det hjälpa i deras bedömning.

Hoppas detta gav dig något. Jag är som sagt själv i samma situation så undrar du något mer eller vill få något förtydligat är det bra att fråga!
 
  • Gilla
Jan Mellanstaaf och 2 till
  • Laddar…
J
Tack samtliga för svar och mer klarhet kring detta. Jag var inte så nyanserad i frågan och det gäller, som en del nämnt i svaren, belåning av aktierna och möjligheten att använda den summan som handpenning? Innehavet ligger något mellan alternativen 1 och 2 utifrån det det som @Patla beskriver i sitt svar. Ett mindre företag, småbolag 50-100 anställda, växer snabbt möjlig framtida notering.

Jag har bara varit i kontakt med en bank som avfärdat möjligheten, men inte närmare sett över innebörd och möjligheten kring belåning av dessa aktier. Kanske finns det bättre banker än andra att resonera med kring kring detta? Bedömer mina marginaler privat utöver detta som ok, inga andra lån, inga studielån, fast inkomst och andra innehav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.