Någon om har något att säga om "akrylputs"? Troligtvis ett märke som heter Atlas och putset "Cermit". Har fått en offert från Polen på putsning där det står akrylputs. Har inte hört talas om det, och vid en sökning på forumet får jag inte upp någonting. På Google finns massa polska länkar, men jag är novis på polska :)

 
Tack för det! Du vet möjligtvis ingenting om detta?

Maken blev avrådd idag av en svensk putsfirma. Vet inte om det är helt opartiskt dock....
 
Enda erfarenheten av Atlas var vid besök på Castorama i Polen. Jag skulle köpa flytspackel och Atlas var billigast.

Personalen avrådde mej att köpa Atlas med motiveringen att det var billigt och höll sämre kvalitet.

Vad gäller de Polska putssystemen kan jag ingenting. Vi körde med Maxit.

Det finns ju andra märken, såsom
http://www.weber-terranova.pl

 
STO Therm classic är också ett akrylputssystem (Sto kallar det cementfritt...)
http://www.sto.se/home/home_pro.htm
Akrylputssystemen är exremt tunna - 3-4mm, men mycket hålbara mot slag och stötar(det finns en annan tråd som berättar om det)
Cellplast och "plastputs"???
"It's not my cup of tea"
 
Så det finns alltså plastputs!!!!!?? :surprised:
Var nämligen ute och petade på ett ställe på det nyputsade huset där det släppt och tyckte att det kändes som gummi, men tänkte att det kan det ju inte vara.

Nån klok som vill kommentera följande:
Fick huset putsat i höstas. Några av stuprännorna är ännu ej anslutna till avloppet. Där rören slutar verkar putsen mer eller mindre ha blivit bortspolad.
Ska det vara så? -putsen borde ju tåla väta...  >:(

Antar att plastputsen är billigare, men vad skilljer i pris?

Bifogar en bild, om det lyckas...
 
Salibe skrev:
Har fått en offert från Polen på putsning där det står akrylputs.
En sak måste du ha klart - detta putssystem är framtagen för att tilläggsisolera och renovera sten och tegelfasader och inte träfasader. Det vanligaste byggmaterial i Polen är trots allt inte trä och kunskapen om träbygge är minimalt jämfört med Sverige. Du skriver inget om vilket hus du har men man kan ju gissa att det är ett trähus som dom flesta ;).
Tänk på hur resultatet kan bli när man monterar ett styv material på träyta som rör sej beroende på fukten i luften.
Har du ett stenhus så går det bra :)
gaia
 
Tack för svaren!

Känner efter detta en klar skepsis till akrylputs. Billigt var det, men vi ska bygga ett trähus så det får nog vara. Vi som så gärna ville ha en putsad fasad..... men men, vi får väl ställa in oss på träpanel nu. :'( :'( :'(
 
Ok. Så om jag förstått det rätt så A: Puts på trästomme är inte att föredra. B: Om man ändå envisas med detta så är det bästa alternativet tjock- eller tunnputs på mineralull?

Det finns ju olika putstyper, silikat, kalk mm. Jag vet inte riktigt skillnaden. Vad är vad? Om man då vill putsa på mineralull, vilken slags puts ska vi då välja?
 
Jag kunde Noll och ingenting om puts när vi skulle välja. Jo, en sak visste jag: Man ska inte putsa med cement, och man ska inte måla med plastfärger.

Eftersom jag inte hade hittat detta forum så ringde jag Maxit (dåvarande Optiroc) och Finja betong. Jag kände inte till Sto eller några andra märken, så dessa två företag fick berätta vad de hade för produkter. Jag vet egentligen inte om man som slutkund "får" ringa deras tekniska support eftersom den i första hand är till för entreprenörer och återförsäljare.

Jag laddade ner alla produktplad från dessa leverantörer och upptäckte att det fanns olika metoder att putsa ett hus. Då fick jag även intrycket att putsmetoderna var avsedda för olika byggnadstyper.

Därefter ringde jag producenterna och diskuterade olika lösningar, och för vår del föll valet på Maxits Serporoc KC-puts där man lägger 1 cm grundbruk, 1 cm fasadbruk samt sprutputsar ett genomfärgat KC-bruk. Underlaget är en mineralullskiva och armeringen består av ett punktsvetsat stålnät.

Vårt hus är ett gammalt trähus från 1937 där man tidigare hade putsat på en reverteringsmatta (typ hönsnät med vasstrån istuckna). I och med en rejäl utbyggnad så rev vi putsen och satte mineralullskivorna på trästommen och den nya Utegipsen.

Jag vill absolut inte hävda att jag är opartisk eller kan allt om puts. Vi gjorde vårt val efter våra förutsättningar. Det är nog det viktigaste. Låt ingen bestämma vad du ska använda för material/metoder utan att veta exakt dina förutsättningar.
 
Ett bra inlägg från "Fastings65"... :)
Vi kan först skilja mellan tunnputs och tjockputs...

Tjockputs är rent mineraliskt baserat, dvs. innehåller kalk, cement eller hydraulisk kalk eller en blandning av dessa samt fyllnadsmaterial t.ex. sand. Det finns inga organiska tillsatser dvs. plast.
Vi får då:
Kalkbruk; används till underhåll av historiska byggnader samt vid revetering (puts på vassmatta)
Hydrauliskt kalkbruk; används också för under håll av gamla byggnader, något starkare än kalkbruk.
KC-bruk; Kalkcementbruk används i all modern putsning och klassificeras A,B och C - där A är starkast och innehåller mest cement och C är svagast och innehåller mest kalk
För att ett sådant här system skall klara påfrestningarna som det utsätts för då det blivit vått pga. regn och sedan fryser, måste det vara tillräckligt tjockt och det är minst 20mm... det skall ha ett tillräckligt stort vattenmagasin.
Tjockputs kan man med fördel använda för putsning på lättbetong, lättklinker (Leca), tegel (inkl. mexi), natursten och utanpå mineralull där putsen hängs i ett svetsat putsnät som fästs genom isoleringen in till stommen med speciell infästning.
Dessa bruk skall inte användas på cellplast!
Här till kan vi lägga murcementbruk / gullex som är ett cementbaserat bruk blandat med mald kalksten, dvs. inte bränd och sedan släkt kalk som i KC-bruket - Gullex skall endast användas för murning... trots det som står på påsen ;)

Tunnputsbruk är benämning på en stor mängd bruk sammansatta på olika sätt. allt från KC-bruk till akryl men gemensamt är att de alla har organiska "plast" tillsatser som är avsedda att minska brukets vatten upptagning, bruken är hydrofoba.
Då dessa bruk inte tar upp vatten behöver de heller inte vara så tjocka, de behöver inte vara ett vattenmagasin. Tjockleken är vanligen 3-8mm beroende på typ av bruk.
Tunnputs används på alla typer av underlag, cellplast, mineralull, skivor, lättbetong, lättklinker, tegel och natursten.
Tunnputs får absolut inte läggas utanpå en gammal svag puts vid renovering.

Till detta kommer ytputser / färger som läggs på för att ge struktur och färg åt putsen.
Dessa finns i ett antal typer avsedda för de olika putssystemen ovan:
Kalkfärg: till kalkbruk och hydraulisk kalk
Hydraulisk kalkfärg/puts: typ CD-färg, CD-stänk och CD-sprit avsedda för underlag av hydraulisk kalk och KC-bruk men inte starkare än C
Kalkcement färg/puts: typ KC-färg, KC-stänk, KC-sprit och rivputs avsedda för alla underlag av KC-bruk.
Silikatfärg: två komponent eller ren silikatfärg kan användas till alla mineraliska underlag
Silikatfärg: enkomponents - med liten tillsats "plast" (för att bindemedel och pigment skall fungera i samma burk...) till alla KC-baserade underlag (Dessa färger är t.ex. Serpo 303 eller Keim granital, inte nordsjö, beckers och allt vad de kan heta)
Silikatfärg / puts: enkomponents - med stor tillsats "plast" till tunnputssystemen kan också fungera på rena cementputser.
Silikonharts färg/puts; en mycket öppen organisk färg men jag vill bara ha den på tunnputssystemen (även på KC-puts med god hållfasthet)
Akryl färg/puts: akrylbaserad färg puts som kan dölja sig bakom beteckningar som "dispersions..." "styrenakrylat" mm. och finns från riktigt farliga till ganska bra.
Till användning på tunnputs.
Nästan allt ni hittar i färgaffären som kallas putsfärg tillhör denna kategori - köp den inte!!!
Silikat-, Silikonharts- och akrylputserna innehåller dolomitkross i olika fraktioner för att ge olika struktur.
De mineraliska färgerna/putserna ger en viss flammighet och då de innehåller glimmer, glittrar de också lite - man ser att det är en putsad fasad. Ren silikatfärg är också mineralisk och den med lite "plast" räknar jag också som mineralisk Dessa två glimrar dock inte.
De organiska ger en helt jämn färg/struktur - lite platt och livlöst enligt mitt sätt att se.

Ovan har vi en uppställning på de olika typerna av bruk/ytputser/färger och hur dessa passar ihop, nästa sak blir att sätta ihop dem till system avpassade till olika underlag.
Det finns också t.ex. ett antal olika B-bruk med varierande egenskaper som gör den avpassade för ett speciellt ändamål... men den kursen tar jag inte nu... ;)

 
  • Gilla
cpeter46 och 1 till
  • Laddar…
LyckeKonsult! Tackar!! Jag bugar och bockar för denna kunskapskälla som verkar oändlig. :) Har bara som hastigast hunnit skumma igenom ditt inlägg, men ska läsa och begrunda ikväll. Jag återkommer.... :) ;)
 
Ja tanken är ju att det är sådant jag skall tjäna pengar på, men här på forumet är allt gratis ;)
Och eftersom kunskapen om puts är så bristfällig, både bland proffs och amatörer, vill jag gärna dela med mig av min kunskap.
Att detta med de olika systemen delar upp de insatta i "tjockputsare" och "tunnputsare" är något ni också bör känna till.
Jag är en "tjockputsare"... men ibland är tunnputsen det man valt av en eller annan anledning och då bör man göra den på bästa sätt... och cellplasten ifrågasätts mycket kraftig av många idag.
 
Har nu läst igenom denna utförliga information som du så generöst delger oss av. ;)

Förstår dock inte skillnaden på de tre "Silikatfärg/puts" typerna du nämner. Jag kanske är trög, men kan du förtydliga skillnaderna dem emellan?  Har inte riktigt hajat hur man gör sådana där snygga citat i inlägget, så jag hoppas du förstår vad jag menar.

Om vi då väljer att tunnputsa med t ex KC på mineralull, vilken ytbehandling skulle du säga var den bästa? Vi bygger ju alltså ett nytt hus, så förutsättningarna styr vi ju själva över...

En fråga till. Ibland ser man putsade fasader som blir "flammiga" efter ett regnväder. Är de "tjockputsade" eftersom de då drar åt sig av vattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.