Jag ska bygga en inomhusbur till mina landsköldpaddor och vill ha delar av väggarna genomskinliga. Jag undrar vad som bäst står emot repor? Jag har hört att polykarbonat är dyrast och tåligast, men också mest repkänsligt. Stämmer det?
Jag är ute efter något som det inte blir repor i.
 
Polykarbonaten är mer repkänslig än akrylen men det finns hårdare polykarbonat som inte är så repkänslig.
Polykarbonaten är dyrare än akrylen men lättare att jobba med om du ska kallbocka eller borra i den.
Akrylen spricker lätt om du ska bearbeta den.
Jag skulle satsat på glas, mycket mer reptålig än plast och billigare.
 
Vad för sorts glas står emot repor bäst? Gorillaglas antar jag med det blir väl äckligt dyrt!
Såg annars att Biltema säljer billigt plastglas, men det blir väl repigt fort när sköldpaddorna krafsar med sina klor! :p

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Jag tänker inte bearbeta den mer än att fästa den i trälister med silikon/lim.
Bitarna till lådan ska vara ca 125 cm och 30 cm höga.
 
Hör med en riktig glasmästare det kan finnas beg skyltfönsterglas , det köpte jag för många år sedan när mina barn hade sköldpaddor. Dessutom såldes akvariet för mer en det kostat när allt var över efter många år.
 
Glas tillskuret och färdigt kostar inte många kronor hos din glasmästare. Satsa på det eller lexan om du ska ha plast - allt annat kommer bli repigt och fult fort.
 
Men tänk på att silikon inte lirar med alla plaster.
glas däremot funkar med silikon.

protte
 
Håller också på riktigt glas!
Det hade jag i ett stort akvarium/terrarium med rödörade.
De är visserligen vattensköldpaddor, men de är uppe på land mycket.
Lånad bild:
Rodorad_vatten_skp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ändå, inte kommer väl sköldpaddorna att repa glaset så mycket?
 
Kan garantera att dom inte kan repa glaset om dom inte tar en sten och ristar in sitt namn i det :)
sen är det som Prototypen säger att silicon inte fäster bra på plast, kommer garanterat lossna efter ett tag eftersom plasten är fet. Glas fungerar däremot bra men tänk på att det ska vara akvariesilicon så att det inte är giftigt.

Mvh Glasmästaren :)
 
Ett tips är att kolla på tex. Ikea
Om du hittat en härdad glasskiva där och anpassar dig efter måtten som finns så blir det nästan gratis.
Men det går inte att söka bara på glasskiva, dom kallas för varierande saker.

ImageUploadedByByggahus.se1392362836.581534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rooney och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Det måste vara hållbart också eftersom buren står ett rum där det förekommer viss bollek.
Härdat glas kanske man ska satsa på?
 
Ikea var ett jättebra tips! :)
 
Peter2400 skrev:
Ett tips är att kolla på tex. Ikea
Om du hittat en härdad glasskiva där och anpassar dig efter måtten som finns så blir det nästan gratis.
Men det går inte att söka bara på glasskiva, dom kallas för varierande saker...
Förbaskat bra tips (y)

Jag har faktiskt ett par sådana stående, storlek 80x35 cm, artikelnummer 978.725.00.
De heter väl Rationell hyllplan eller liknande.
Väger bly, 4 kg per styck!
 
Snailman
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.