Hej!

Har nyligen målat en del väggar och inte blivit helt nöjd med maskeringen mellan vägg och tak.
Sitter idag inga taklister utan endast en typ av fog (antagligen för att dölja/motverka sprickor).
Då funderar jag på att lägga en omgång akrylfog eller annan passande fog för att få ett mer normalt avslut mellan vägg och tak, är det att rekommendera eller bör jag tänka om?
 
Hej!
Jag hade besparat mig själv på det arbetet och dess huvudvärk, genom att bara sätta dit taklister istället.. vilket är mycket lättare, snabbare gjort och dessutom mycket snyggare för ögat!

Ett tips, om du ej vill beskosta färdigmålade lister & vill måla dem själv, är att köpa dem i ett matt format (obehandlade trälister dvs).. då spar du på förarbetet och kan gå på med grundfärg & färg direkt.

Mvh ‍
 
S Snajdarn12 skrev:
Hej!

Har nyligen målat en del väggar och inte blivit helt nöjd med maskeringen mellan vägg och tak.
Sitter idag inga taklister utan endast en typ av fog (antagligen för att dölja/motverka sprickor).
Då funderar jag på att lägga en omgång akrylfog eller annan passande fog för att få ett mer normalt avslut mellan vägg och tak, är det att rekommendera eller bör jag tänka om?
Beroende på väggmaterial kan det bli sprickor när väggen och taket sväller/krymper med årstiderna. De rum jag fogat vintertid höll sig bra, men de jag fogat sommartid har fått sprickor(masonittak, gipsvägg).
 
Om du lägger på fog, kolla rörelseförmåga som anges i procent.
Billigare brukare ha sämre än "dyrare" av kända fabrikat. Anges ingen rörelseförmåga köp den inte.
Och tänk på att det är procent, så tunna fogar har mindre de kan vara flexibla av.
 
I
La på någon form av märkes flex akryl mellan fogarna på takplattor vilket visades sig vara ett STORT misstag! Eftersom det är ett trähus så rör det sig vilket medförde fula sprickor i fogen efter bra några år, har sett samma fenomen när man sätter runt dörrar. Detta går inte åtgärda nu med rimlig arbetsbörda så det får vara som det är, idag hade jag valt att inte sätta något alls där. Den enda fog som håller bra här är MS Polymer, typ Tec7, finns en billigare modell på Biltema.
 
Kan skilja även på flex akryl/målarfog av kända fabrikat, samt mellan olika produkter i en tillverkares sortiment. Kan vara från 10% till 25% rörelsefog. Så läs vad olika produkter anger.
Och läs på vad som gäller underlag/yta som ska fogas, risken finns är att fogen släpper mot materialet istället för att flexa.
Går inte att bara generellt utgå från produktens namn.
 
I
Tänk också på att även om det ser ut att fungera tillbörjan så kan det börja spricka allt efter som fogen åldras. Har man inget emot att sätta ny om par år, d.v.s det är ett litet jobb så är det dock lugnt. Annars är lister det bästa alternativet för att slippa problemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.