Jag måste byta större delen av mina fasadbrädor på gaveln.:(
På nedersta delen byter jag nog alla. Idag är panelen monterad direkt på vindpappen utan luftspalt. Stående 22x120 är det. Det är trähus och väggen har 120 + 45 isolering.

Är det en dålig idé att måla akrylat på detta? Finns det risk för röta?
Att bygga om med luftspalt känns lite onödigt om inte allt behöver bytas på de två översta sektionerna.
 
Byter själv panel nu och på den som legat på där sedan 1956 alt 1970 när det till byggdes, låg dikt ann mot vindskydd och målad med en plastfärg. Måste säga det såg förvånansvärt bra ut ändå. Då var det ändå en plastfärg! Tror inte du behöver oro dig!
 
Det låter bra. Tack för input. Jag har tagit bort en bräda och det ser friskt ut och ingen påväxt på baksidan. Nedersta 7-8 centimetrarna är dock ruttna. Byggt -78 och målat med platsfärg utan grund. Dessutom har tidigare ägare slabbat på en billig färg utan att rengöra (enligt grannar). Vet inte om det går att rädda några brädor men det känns ju inte kul att måla nytt på så det får nog bli att spika upp nytt.
 
Akrylatfärg andas.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
"Latexfärgens porstruktur gör det teoretiskt möjligt för träet att andas. Denna egenskap innebär också vissa risker för så kallat genomslag, det vill säga missfärgningar av färgade vattenlösliga ämnen från träet samt risk för svampangrepp. En färgs förmåga att släppa igenom fukt och vattenånga beror också på skikttjockleken. Porstrukturen hos en latexfärg kan orsaka viss benägenhet till smutsupptagning från luften och detta kan i sin tur leda till en ökad täthet."

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6582
 
Kanske därför man grundoljar och använder alkydoljegrundfärg?
 
Generellt är det inte bra att måla med akrylatfärg på en panel utan luftspalt, men hör dig för med färghandlaren om denna eller tillverkaren rekommenderar det.

Akrylatfärg utomhus ska alltid läggas på en alkydbaserad grundfärg.
 
Eftersom ni redan har en så bra tråd här, jag skall måla om och har lite samma fråga...

1. Vad blev det för färg och hur gick det? Jag tittar på Caparol Carat, Jotun Demidekk Ultimate och Alkro Bestå men antar att Beckers och Nordsjö också har alternativ.

2. Har jag luftspalt? Själv antar jag att jag inte har det, men har skickat bilder. En tilläggsisolering kan väl inte räknas som luftspalt antar jag?

Del av fasad som visar olika lager av isolering och trä, samt etiketter som frågar om tilläggsisolering och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis öppnad yttervägg utan synlig luftspalt visar isolering, träreglar och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser ingen luft spalt där. Tekniskt är det ju möjligt att måla med plast eller tät färg om du absolut inte har en plast på insidan eller ngt annat tätt skilt där, vilket iaf jag inte kan avgöra på bilderna. Men det verkar onödigt, många gamla hus har ruttnat upp pga att folk plastar in fasaden.
 
G guggen skrev:
Jag ser ingen luft spalt där. Tekniskt är det ju möjligt att måla med plast eller tät färg om du absolut inte har en plast på insidan eller ngt annat tätt skilt där, vilket iaf jag inte kan avgöra på bilderna. Men det verkar onödigt, många gamla hus har ruttnat upp pga att folk plastar in fasaden.
Demitekk Ultimate (eller infinity) är tydligen lite "de bästa av två världar" enligt säljaren ( ;) ) Så det lutar åt dem, plus att de var så sjukt hjälpsamma när det kom till att försöka hitta rätt kulör på Colorama, så det lutar åt att det blir detta!
 
Lita inte på säljare, särskilt inte på säljare av fasadfärg. De saknar tyvärr kompetens att ge dig råd. Huvudregeln när ytterpanelen saknar luftspalt är att inte använda diffusionstät färg, som akrylatfärg. Din panel är dessutom av modernare snitt, vilket inte förbättrar förutsättningarna. Att Demidekk kombinerar en oljefärg med en akrylatfärg gör den inte mindre diffusionstät. Som @guggen skriver, det är många gamla hus som har ruttnat upp pga olämpligt färgval.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag får se om jag kan hitta någon icke-akrylat som kan va med i fighten/urvalet. (Tips mottages gärna...)
 
Lita aldrig på försäljarna.
En kamrat som har kalkbruksrappad fasad blev lurad att måla med kalkcementfärg för ngra år sedan då vi hade kalkrappat om delar av fasaden. Jag sade åt honom men försäljaren hade lovat dyrt och heligt.
Nu har rappningen frusit sönder bakom för tät färg så det blir att göra om rappningen från grunden..... och naturligtvis har varken försäljaren eller tillverkaren något ansvar.

Jag skulle aldrig använda någon akrylfärg på ditt hur när det är byggt sådär. Det är tillställt för att ruttna bakom plastytan.
Teknolin och Lappi är två hyfsat bra oljefärger som brukar användas på sånt där i Finland.
 
Tack för dessa tips! Uppskattat med lite förslag så jag kan läsa på lite mer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.