Hej, har slagit upp en vägg på kortsidan av altan och satt in ett fönster. (Altanen är öppen på dom andra sidorna) Har målat ytter väggen med beckers akrylat perfekt ( grundoljat ändträ, grundfärg och två varv akrylat perfekt) Har grundat insidan av bräderna. (ska inte slå någon panel på insidan altan) Nu undrar jag om jag kan måla insidan av bräderna med akrylatfärg?

mvh Thomas
 
Nej! Inte om du inte vill riskera att väggen ruttnar.
Det som sker är att fukten inte har någonstans att ta vägen.

/Kent
 
Hej, ska jag måla med oljefärg på insidan?
 
Det är helt okej att måla båda sidorna då det är är i princip omöjligt att måla helt diffusionstätt med akrylatfärg. Fukten kommer kunna ta sig ut (och in), färgen gör bara processen långsammare.

Det är en gammal myt att man inte bör måla alla sidor för att virket då skulle kunna ruttna. Fukt i sig gör inte att virke ruttnar utan det ruttnar pga mikroorganismer, mögel och svamp. Utomhusfärger brukar innehålla små mängder av antimögelmedel så det ger förmodligen ett bättre skydd mot ruttning att måla alla sidor. Om mikroorganismerna redan fått fäste, t.ex om virket förvarats fel så spelar det ingen roll om du målar baksidan eller ej, det kommer ändå ruttna.
 
Nej, man gjorde så på 80-talet men även dagens färger är för täta för att man skall kunna rekommendera det.
Hur bra dagens antimögel är ser man snabbt om man tittar på t ex vita vindskivor, svartmögel året därpå...

Nu är inte jag målare men min granne är sen en 20 år och då han jobbar dagligen med detta så lyssnar jag på honom.

Hellre en oljefärg då men även de täpper till idag, alkyden är nämligen just plast.

Sätt läkt, spika upp panel och stryk den är min rekommendation.

/Kent
 
Redigerat:
Dagens vattenburna färger är betydligt mer diffusionsöppna än de gamla oljeburna alkydfärgerna. Med ditt resonemang skulle man inte heller kunna måla staket, fönster, dörrar och utemöbler på alla sidor utan att lämna en sida omålad för att få bort fukten. Varför skulle just panel (byggd med luftspalt såklart) ruttna om man målar på alla sidor men inga andra träkonstruktioner?
 
  • Gilla
lakasund1500 och 1 till
  • Laddar…
Hej tack för alla svar:) Jag har nyss pratat med en kompis som har målat akrylat på båda sidorna på altanen, (dockorna) och det var för 7 år sedan, det har inte blivit några som helst förändringar på dessa bräder.
 
Helioz>Nej, det är helt rätt, staket som målas på alla sidor med akrylat ruttnar fortare än staket som målats med en traditionell oljefärg.

/Kent
 
  • Gilla
frasse 12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.