Hej!

Vi ska snart måla ett par väggar i källaren. Har köpt silikatfärg för vi har bara antagit att det är vad som målats med tidigare.
Men så kom jag på tanken, tänk om det är akrylat... Läste att man kan testa med T-röd.
Sagt och gjort. Och färgen släppte från väggen när jag gnuggade med T-röd.

Jag antar att det innebär att det är akrylatfärg?
Eller kan det visa fel?

Vilka alternativ finns och är vettiga?

* Slipa bort all gammal färg och måla nytt med silikat?

* Måla ny akrylatfärg på den gamla?

Slipa bort all gammal färg vill vi helst slippa... Men om man måste det vad är smidigast att använda till det? Verktyg/maskiner som en amatör kan använda.

Måla akrylat på den gamla färgen. Finns risker med det? Fuktproblem?
Färgen verkar ju ha hållit bra i gissningsvis 20-50 år utan att flagna.
 
Claes Sörmland
För att göra livet ännu mer komplicerat så finns det sedan länge gott om akrylatförstärkta silikatfärger. D v s det är blandningar. Stötte på det när jag köpte Alcros "silikatfärg" till källaren. Men det var inte en ren silikatfärg utan en blandning med akrylat. Troligen för att det är så otroligt mycket enklare att få till en produkt som är lättstruken, inte droppar och täcker väl.

Den färgen fäster fint på både akrylatytor och silikatytor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att göra livet ännu mer komplicerat så finns det sedan länge gott om akrylatförstärkta silikatfärger. D v s det är blandningar. Stötte på det när jag köpte Alcros "silikatfärg" till källaren. Men det var inte en ren silikatfärg utan en blandning med akrylat. Troligen för att det är så otroligt mycket enklare att få till en produkt som är lättstruken, inte droppar och täcker väl.

Den färgen fäster fint på både akrylatytor och silikatytor.
Intressant. Så det kunde va en kompromiss, att måla över med den typen av blandfärg.

Men det innebär kanske även att den befintliga färgen på väggen skulle kunna vara en blandning? Som släpper mot t-röd.
 
Claes Sörmland
Ä Älvstoft skrev:
Men det innebär kanske även att den befintliga färgen på väggen skulle kunna vara en blandning? Som släpper mot t-röd.
Det var det som jag tänkte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.