Vi har en åker som närmaste granne. Bonden plöjer, sår och besprutar ända fram till den exakta tomtgränsen och lämnar ingen frizon. Besprutningen skall ske när det är vindstilla, men den saken är det väl si och så med. Senast passade han på en ljuvlig kväll när vi satt ute och njöt i solen ca 30 m ifrån traktorsprutan... Jag planerarade för grönsaksland och bärbuskar några meter in på vår tomt, dock kommer bondens giftbesprutningar då att komma för nära, varför grönsakslandet måste bli på ett annat ställe.

Jag har hört att bönder inte skall få bruka jorden exakt ända fram till tomtgränsen, utan hålla en zon om ca 1,5 m, någon som vet om det stämmer ? Varför skall han kunna bruka jorden ända fram till tomtgränsen när vi inte har möjlighet att göra det på vår sida ?
Jag planerar att ev. sätta upp häck, staket eller stengärdesgård framöver. Var har vi rätt att placera t.ex. staket i förhållande till gränsen ?
 
Om bondens bekämpningsnedel går in på din tomt så undrar jag om det inte går som miljöbrott, i princip kan han bli skyldig att sanera din tomt. Detta oavsett om det är olyckshändelse eller ej. Kotrollera med kommunen, miljöförvaltning elelr vad det kan heta i din kommun.
 
Inte kan jag bevisa att bekämpningsmedlen kommer in på vår tomt. Han kör ju med traktorn på sin sida... och det finns regler om att besprutningen skall ske när det är vindstilla. Men trevligt är det inte, och bärbuskarna vet jag inte var jag skall sätta.
Det som stör mig är att han har sått exakt ända fram till rågränsen, så brukar bönder inte göra så jag är intresserad om han har rätt att göra så.
 
Vi bor också nära en åker. i förrgår var det en traktor som besprutade med en vätska. Jag frågade vad man besprutade med just nu och fick svaret Round up. Om detta skulle komma på din tomt så lär du märka det för då ska ju all växtlighet dö inom några dagar...
Vi har varit oroliga för vår häck som finns 3 meter från åkern ( en väg mellan), och här blåser det nästan varje dag.
Intressant om det stämmer att man inte får bespruta om det blåser.
 
Någon som har tips om vart man kan vända sig för att få svar på ovanstående frågeställning ?
 
Lämplig myndighet på Åland eller i Finland?
 
Det hade jag nästan listat ut själv. Och lämplig myndighet är ... ? Lantmäteri, miljöavdelning, kommun, jordbruksavdelning, annat ?
 
Du fick svaret i inlägg 2 :)
 
Jag har bott på landet i hela mitt liv, har aldrig drivit lantbruk men mitt första steg innan jag blandar in myndigheter skulle vara att gå och prata med bonden, förklara hur jag såg på saken och se ifall man kan komma överens. Värt att tänka på ur bondens synvinkel är att han lever på sin mark så man får ha lite förståelse att han vill bruka den fullt ut. Samtidigt har jag full förståelse för att du inte vill ha vad det nu är han sprutar i din trädgård. Ni kanske kan komma överens?
 
Hemmakatten
Men vad är det för "miljögifter" bonden sprutar ut? Även bönder på Åland måste hålla sig till EU's och Finlands numera ganska stränga regelverk. Näppeligen kan det vara miljöfarliga gifter på mark där det odlas och andra skall äta.
 
Hemmakatten skrev:
Men vad är det för "miljögifter" bonden sprutar ut? Även bönder på Åland måste hålla sig till EU's och Finlands numera ganska stränga regelverk. Näppeligen kan det vara miljöfarliga gifter på mark där det odlas och andra skall äta.
Jo bekämpningsmedel skall vara godkända, men det finns ju delade meningar om hur bra det är med dylika medel oavsett om de är godkända eller ej. Det måste vara upp till var och en att besluta om det skall användas kemikalier på växtlighet man odlar.
 
Hemmakatten
Självklart har alla rätt till en åsikt om bekämpningsmedel är bra eller dåligt, om det behövs eller ej, vad som är giftigt eller ej. Vi själva köper eko-odlat, lagar all mat själva, äter lamm hellre än gris, köper aldrig halvfabrikat, bakar allt bröd själva, (vi gör t.o.m. ketchupen själva) mm.

Men, det var ju inte frågan här, utan frågan är vad som juridiskt gäller. Och juridiskt sett har vi inga miljögifter som sprutas ut över åkrarna. Att det, som maggan skrev, sprutas Round Up på åkrarna är ju lite märkligt, all gröda skulle då försvinna, om det inte är så att man sprutar på hösten och sen till vårsådden är giften urlakad. Vet att om man vill bli KRAV-odlare (vilket man iofs kan diskutera exakt HUR miljövänligt det är) så måste det finnas en zon på ganska många meter (uppåt 100meter tror jag) mot åker med konventionell odling.

Rimligen borde det finnas en gräns mot bostadshus inom vilken ingen besprutning får ske. Miljökontoret i kommunen borde vara lämplig första kontakt, vilket pius härmed nu för tredje gången får som råd att kontakta.
 
Kan tilläggas att vår granne verkligen inte är en ekobonde, här används flitigt gödningsmedel och som i detta fall ogräsbekämpning.
Jag förstår inte resonemanget att det inte skulle kunna var Roundup? Nu är det höst, roundup tar väl ca 3 veckor innan det brytits ned och man kan odla igen på samma plats. Än har man inte sått för våren här nere i skåne.
För att klassa något som miljögift ska det väl vara svårt att bryta ned i naturen, som PCB eller ge skador på vattenlevande organismer som ex Kadmium. Jag tror inte att Roundup uppfyller dessa krav och kan därför sprutas på åkrarna som växtbekämpningsmedel. Att det är bra att använda Roundup säger jag inte, men jag tror bara inte att det klassat som miljögift enligt kemikalieinspektionens regler.
 
Om man inte plöjer utan kör med tallriksharv och /eller andra "rivande" redskap så brukar man komplettera det med sprutning av Round Up om jag inte misstar mig. Att man väljer detta tillvägagångssätt beror på att plöjning drar väldigt mycket bränsle.
 
Hemmakatten - ur miljösynpunkt varför är det bättre att äta lamm än gris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.