Hej!
Jag har en mcculloch m105-97f där kedjan hoppade helt plötsligt under körning. Den sitter på plats igen men väldigt löst. Går det att spänna den på något sätt eller har jag satt den fel?
 
Jo, jag vet att det inte är den fräschaste kedjan. Sitter kedjan rätt? Det är ju två mindre kugghjul bak som den sitter på men när jag känner runt dem så känns dem som att dem sitter fast. Att det inte går att flytta dem på något sätt så kedjan spänns.
 
MultiMan
Om den liknar denna sprängskiss så ser det ut som att det lilla kugghjulets fästplatta flyttas fram och tillbaka i sina hål för att ändra kedjespänningen. Kedjan kan eventuellt vara så sliten pga bristande underhåll att spännaren redan är maximalt flyttad, och då måste man först köpa ny kedja och eventuellt nya kugghjul beroende på hur slitna de är. Ny kedja på slitna kugghjul förstör kedjan snabbt (och tvärtom).

En detaljerad sprängskiss som visar kugghjul, kedja, remmar och olika komponenter för en maskin. Numrerade delar och fästplattor är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det känns som rätt sprängskiss.

Tog kort på främre och mellersta kugghjulet. Ser dem slitna ut?
C camsi79 skrev:
Hej!
Jag har en mcculloch m105-97f där kedjan hoppade helt plötsligt under körning. Den sitter på plats igen men väldigt löst. Går det att spänna den på något sätt eller har jag satt den fel?
 
  • Närbild på ett slitet kugghjul med en kedja synlig i ett mekaniskt system, en person håller på med inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en mekanisk kedjedrift med två slitna kugghjul, visar kopplingar och kedja i ett delvis smutsigt maskineri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två kugghjul med slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kugghjul och en kedja i närbild, eventuellt slitna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Nej, det är ingen fara med dreven. Kedjan kan man inte se på bild, utan den måste man känna för hand om det är glapp i länkar eller går trögt. Men att den är så slapp tyder på slitage. Smörj och se om det går att spänna enligt skissen. Finns det inte mer utrymme att flytta drevet så behöver du en ny kedja.

OBS! Kedjan ska alltså inte vara spänd som en fiolsträng, då går den sönder eller orsakar överdrivet slitage. Normalt sett bör det vara ett glapp så man kan röra kedjan 2-3 cm upp och ner, men det varierar beroende på drivningen och hur lång kedjan är.

Linjerar dreven så att kedjan går rakt? Det är väldigt viktigt, annars kanske något gått sönder och då kommer det inte funka vad du än gör förrän det är åtgärdat. Det ser lite konstigt ut på bilden, men det kan bero på vinkeln fotot är taget med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Om den liknar denna sprängskiss så ser det ut som att det lilla kugghjulets fästplatta flyttas fram och tillbaka i sina hål för att ändra kedjespänningen.
Det är väl hela växellådan som flyttas fram/bak tror jag.
Jag har för mig att på Stiga Park flyttade man hela bakaxeln (med drevet) bakåt för att spänna kedjan.

Närbild på drevet och växellådan på en Stiga Park trädgårdstraktor, där bakaxeln verkar vara justerad bakåt för att spänna kedjan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flyttade fästplattan (växellådan flyttades inte) och flyttade även kedjan ett hack så nu är allt på plats och sitter bättre. Funkade bra på testrundan också! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.