Vi behövde en stark klippare för fritidshuset. Valet föll på en Toro groundsmaster 118proline.
Motorn var en 2 cyl kohler boxer på 18hk/51nm, packboxen läckte olja på utgående axel. Köpte den för 3500kr, chassit är rostfritt, aggregatet fått sina smällar men rostfritt, lagren bra.
Den har elektrisk inkoppling av knivar, hydraulisk lyft av klippdäck.
Motorn visade sig tyvärr vara sopslut, ovala cylindrar, skurna lager på veven,bland en del annat.
Men guck gjorde den och maskinen klippte utan bekymmer rakt ut i vildväxt åker utan att knorra.

Då chassit är bra och delar till motorn svåra att finna fick det bli en ny motor från Loncin, mer exakt en LC2V80FD, 24hk/51nm.

Motorn passar rakt i förutom att borra nya fästhål i ramen, samt ett hål i plåten ovanför batteriet där avgaskröken får gå ut. Höjd på axel, avstånd för remskivor, allt sånt stämde.

Tror denna maskin kommer tjäna väl i många år.
 
  • Ny Loncin LC2V80FD motor på 24hk i en kartong redo för montering i klippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Loncin-motor installerad i Toro groundsmaster klippare med öppet motorutrymme och synliga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet motorutrymme på en röd Toro Groundsmaster 118proline klippare med ny Loncin-motor installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt Loncin 24hk motor installerat i en Toro groundsmaster klippare med röd kaross och öppen motorhuv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Idag fanns tid att fördigställa, tyvärr kunde jag inte uppbåda remmar lokalt, måste beställas och då gör jag det själv. Gräsklipparnasaren skulle ha 1600kr för remmen till knivarna och ca 800kr för den till hydrostaten. Han själv tipsa mig om remlagret och kan som det ser ut få båda för knappt 600kr.

Men jag monterade gamla remmen idag för att testa.

Ett lager i spännaren till drivremmen behöver bytas/smörjas.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.