En åkgräsklippare är ett bekvämt alternativ om du har stor gräsyta och vill klippa gräset snabbt och smidigt. Här får du mer fakta och köpråd om åkgräsklippare.

Du kan läsa artikeln här: Åkgräsklippare - fakta
 
E
Skrivet av: Christoffer

Nu vet jag inte om det var här på Byggahus eller något annat "skogsforum" men det var i alla fall en person (som tydligen var servicetekniker för Husqvarna) där som yttrade sig om att hänga på utrustning bak på trädgårdstraktorer. För tunga grejer kunde sabba hydrostatdriften med spännande kostnader som följd. Detta gällde förvisso en diskussion om att dra släpvagnar gjorda för t.ex fyrhjulingar eller mindre diton för bilar, bakom gräsklippartraktorer.
Bara som en liten notering så folk inte tror att gräsklippartraktorn ersätter ett helt jordbruk. :)
 
E
Skrivet av: peter

Hej,
Någon som vet oljemängden på Husqvarna ytf150xp?
Mvh
Peter
 
E
Skrivet av: peter

YTH
 
E
Skrivet av: Krille

Märkligt att i en artikel om åkgräsklippare helt bortse från spakstyrda klippare t ex John Deeres Z-serie...
 
E
Skrivet av: Krille

Läste uppenbarligen inte helt noggrant :)
En bild hade dock inte skadat :p
 
E
Skrivet av: Hans

Ett batteri skall inte förvaras varmt. "För att få lägsta möjliga självurladdning ska alltid batterier förvaras uppladdat, torrt och så svalt som möjligt". Frysbox, då upphör all självurladdning och batteriet är som "nytt" när man tar upp det. Måste naturligtvis återgå till rumstemperatur innan man använder.
 
E
Skrivet av: Cujo

Köper folk åkgräsklippare längre?!
Varför inte robotklippare?
 
E
Skrivet av: lillefar

Alla kanske inte har fyrkantiga små villaträdgårdar?
 
  • Gilla
Xeroz19
  • Laddar…
E
Skrivet av: Wilfa

Har man lite mer gräs och lite annan form än en vanlig villaträdgård finns det inget annat att välja på än åkklippare. Jag har 2, en Husqvarna Rider 15V2 och en John Deere X165. Passar för olika ändamål och båda går ganska många timmar per år ;)
 
E
Skrivet av: Cujo

@lillefar
En liten plottrig villaträdgård är krångligare att navigera, än en större öppnare yta. Den största Automowern klarar 6000m2 gräsmatta, näst största 3000m2. Nu bör man iofs inte ligga precis på kapacitetsgränsen, utan ha lite marginal. Men har man tusentals m2 gräsmatta, eller om den är fragmenterad i "öar", så kan man med fördel använda flera maskiner. Automover klarar lutningar som är besvärliga/farliga, att köra själv i. Det enda den har problem med, är långa smala "korridorer", men det finns lösningar på det också.
 
E
Skrivet av: Cujo

Även om det säkert finns villaträdgårdar som är olämpliga, så tror jag att det ändå i det flesta fall ändå handlar om fördomar/skepticism. "Det klart att jag måste ha en RIKTIG gräsklippare!" Men, men, tycker man det är givande att spendera "kvalitetstid" med gräsklipparen så...

Personligen ser jag det som ett nödvändigt ont. Min fru tycker att det är för mycket gräs i mossmattan! Alternativt så har hon föreslagit grön asfalt. (Trots att vi bara har en pytteliten gräsmatta ca 500m2 gräs)
 
E
Skrivet av: Christoffer

Du tror inte att det handlar om kostnad i förhållande till arbetet? En Automower som klarar 6000 kvadratmeter (265ACX) går loss på 43 900:- på Husqvarnas sida och orkar köra i 80 minuter per laddning. Drar du av 4000:- från det priset så har du en R216 AWD, en midjestyrd frontaggregatsklippare med fyrhjulsdrift och en klippbredd på dryga metern.

Jag som blir rastlös av att inte ha något att göra och därmed inte klarar av att ligga och slöa i hängmattan och glo på en robotklippare som kryssar tomten hela dagarna har ett ganska lätt val här. Jag får ju 260 liter soppa för pengarna jag sparar och kan därmed klippa ett antal hektar. :D
 
E
Skrivet av: karkulla.se

Har elektrisk Husqvarna Rider åkgräsklippare. 5 kWh går åt för en laddning och sedan kör man i drygt 2 timmar.
Hos oss ligger det solpaneler på taket som laddar de tre stora batterierna som sitter i klipparen. Väldigt miljöriktigt, alltså.
 
E
Skrivet av: Robban

Skriv din kommentar härSkulle vilja ha en sådan traktor men med snöslunga!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.