Hej!

Jag och min sambo har försökt oss på att testmåla en av väggarna i det 'lilla rummet' i vår lägenhet, men tyvärr så lossnade tapeten trots allt förarbete med spackel och slipning som vi genomgått.

Nu när tapeten lossnade bestämde vi oss istället för att dra bort den från alla väggarna och måla direkt på gipsskivorna, men under tapeten sitter det ju någonting som får väggarna att se sprödbakad ut. Tydligen så är det ett papperslager som ska sitta där på, dock så var vi så dumma att vi började slita bort en bit där med innan vi gjorde en sökning på google. Som tur var tog vi inte bort vidare mycket utan kanske en si så där 2x2 dm^2, så jag undrar först och främst om det går att fixa detta?

Sedan undrar jag om det går att måla direkt på det där gula papperet då det är väldigt luddigt. Dessutom undrar jag om gipsskivan isåfall kan suga åt sig färgen och då istället förstöras av fukt?

Vi vill absolut inte anställa någon att göra allt detta åt oss, utan vi vill oavsett hur enormt amatörmässiga vi är försöka oss på det här själva.

/Tack på förhand!
 

Bästa svaret

Du har inte möjligthet att ta en bild på väggen där det bortslitna är, en bild underlättar mycket.
Kan även vara tapeten som är spaltbar just för att underlätta vid omtapetsering och målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.