Hej!

Vi håller på att totalrenovera badrummet i vårt hus. Vi vill såklart ha klinkers och golvvärme på golvet, men!! ett problem....elen är gamal i huset....ojordat.....hur funkar det om man vill ha elburen golvärme?? Måste man ha jordfelsbrytare ??? :-/
 
laina skrev:
Måste man ha jordfelsbrytare       ??? :-/
Japp, rekommenderas starkt, om livet är dig kärt! :D
 
Du skall ha både jordefelsbrytare och skyddsjord till golvvärmen. Och detta är nog just den elpryl där det gäller att inte fuska
 
Fråga, fungerar en jordfelsbrytare om man inte har någon jord dragen?
 
que skrev:
Fråga, fungerar en jordfelsbrytare om man inte har någon jord dragen?

Vad jag har hört: SVAR = Ja..!
 
Ja, det ska det göra...men mera jobb för oss.......suck å stön :-/
 
T
Tips:

Konsultera en behörig elektriker som kommer ut och är hos er runt 30 min, ni visar hur ni hade tänkt er badrummet och han markerar ut var alla dosor m.m ska monteras, sen sätter ni igång och renoverer och drar fram vp-rör + dosor och lägger i fk-kabel.

När ni sen är klara kommer han ut igen och skarvar,ansluter, provmäter och kopplar in jordfelsbrytare så blir allt rätt och korrekt .

Om ni väljer att först dra allting och sen ringa en elektriker är risken stor att ni kan ha gjort fel någonstans och att elektrikern då vägrar att utföra jobbet, det är alltså mycket billiggare att fråga före än efter en stor renovering, och de flesta har inget emot att ni gör själva grovjobbet med all rördragning, vilket då också blir mycket billiggare för er, lycka till.
 
En jordfelsbrytare fungerar som sagt även utan skyddsjord framdragen, men golvvärmeslingorna brukar ha en skyddsstrumpa som skall anslutas till skyddsjord. Det innebär att man har både hängslen och livrem. Och det bör man ha när det gäller el i badrum.

Dvs om du får fel på slingan så går strömmen förhoppningsvis till jordstrumpan och jordfelsbrytaren löser omedelbart ut.
 
En man här på bygden dog förra året av felkopplad golvvärme i sitt badrum. Han hade gjort arbetet själv och det slutade i tragedi. Har även en bekant som kopplat själv - frugan fick stötar när hon badade i badkaret och började misstänka att något inte stämde. Hon överlevde i alla fall.

Var försiktig!
 
En del av oss som fått en "vanlig" stöt av el någon gång tycker att det var ju inte så himla farligt.

Man skall komma ihåg att en stöt i ett våtrum är en helt annan femma. Om man har blöt hud, framförallt som blivit genomblöt efter några minuters duschande eller badande, så leder huden mycket bättre än torr hud (har för mig att den leder 10 gånger bättre). Det innebär att om man i en "vanlig stöt" fått i sig 10mA så är det (mycket) obehagligt, exakt samma olycka i ett badrum ger 100mA som är direkt dödande Om man sedan antar att vattnet dessutom gör att huden har större "anliggningsyta" så ökar strömmen kanske ytterligare en faktor 5-10.

Jag fick för många år sedan lära mig på en föreläsning om elsäkerhet att maskiner som används i trånga utrymmen ex. inne i cisterner etc. måste drivas av 48V för att minska olycksrisken, trots det så finns det exempel på arbetare som avlidit av en 48V stöt i sådan miljö, det var någon som låg på rygg och svettades i sina skyddskläder inne i en cistern och råkade borra uppåt in i 48V kabeln som drev borrmaskinen. Genom att han var genomblöt av svett och hade stor anliggningsyta med hela ryggen mot plåt så kunde även 48V ge en livsfarlig ström. Med moderna regler om jorfelsbrytare så vet jag inte om 48V kravet är aktuellt längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.