Skulle vara intressant att höra lite erfarenheter från skärgårdsöar där detta används. Tekniskt sett ser jag inga problem förutom för den som har högre krav på låg latency.
 
Det fanns en tråd på mobilabredband.se
 
Hej,
vi har väl troligen en av de första installationerna i drift här nere i Axala söder om Gnesta.Varit i drift 3v nu och funkar lysande. 95/95 i alla 15 hushåll och stabilt även under snöfallen.
 
Redigerat:
Tvärtom mot vad du tror, lägre latency trålöst jämfört med fiber. ~14ms
 
...jaha men det är ju bara slump eller tur, Grattis!. I de flesta fallen är det precis detta som är akilleshälen. Men, det spelar ju heller ingen roll om man inte spelar spel....

...och beroende på hur man bygger detta nät så kan man få inbyggda fördröjningar i varje "hopp".

...och hur menar du att 14ms (som är superbra för en trådlös länk) är bättre än fiber förresten?
 
Redigerat:
Vad har man för utrustning på sin egna byggnad, vad har ni för router?
 
@Andy
Mimosa C5
antenn på huset, Huawei CPE inne, sedan egen utrustning.

@MathiasS
Teoretiskt så går faktiskt radiosignalerna fortare i luft än i glas, men ja, jag vet att teori & praktik inte alltid stämmer överens:x
 
Vad är det för Huawei?
 
Hmm...ja nu skickar vi ju inga radiosignaler i en fiber men jag vet inte riktigt vad du protesterar mot egentligen. Du har en latency som är 7 gånger högre än vad jag har ansluten till ett fibernät (dvs ditt initiala påstående var fel). Teracom själva beskriver tydligt hur nätdesignen också kan påverka latency negativt end-to-end (men med fördelen att man når flera till ett lägre pris). Dessutom är det ju många saker som påverkar latency i de tjänster vi förbrukar, signalens utbredningshastighet är bara en av många parametrar. Och, vad gäller tjänstekvalitet så ska man ju ha klart för sig att det är olika parametrar som påverkar, beroende på vilken tjänst vi pratar om. Andra relevanta parametrar att beakta är tex paketförluster, jitter, bandbredd.


Om du i erat nät når 14ms sekunder är det superbra. Om man i ett annat nät får det dubbla är även det bra. Jag tycker Air2fibre lösninger verkar intressant och har börjat undersöka vad som kan göras där vi har sommarhuset.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Vad är det för Huawei?
Vet inte, syns inga beteckningar utanpå.
 
@mathiass
Ok, om vi säger så, jag är "lite" luttrad/trött på all "expertis" som dömt ut denna lösning i förtid, så jag "överreagerade". Ber om​ ursäkt.
 
  • Gilla
Ollkar
  • Laddar…
Ok, ja det har inte varit min mening att verkar negativ mot lösningen som sådan, tvärtom tycker jag det är ett lysande komplement till en fast anslutning.

Jag har själv en "backupsite" ansluten via 5ghz länk och den förbindelsen gissar jag är väldigt lik det ni kör sista biten till varje fastighet. 5Ghz och baserat på wifistandarden. Just nu när jag mätte har jag 370mbit mätt åt ett håll, 60m ungefär.
 
  • Gilla
Ollkar
  • Laddar…
@mathiass
är inte skillnaden mellan radiosignaler, ljus röntgenstrålning osv bara våglängden/frekvensen, eftersom allt detta är elektromagnetisk strålning???
 
14ms i svarstid? Till vilken server? Eller förstår jag fel.
 
  • Gilla
Yoaki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.