Hej jag har den senaste månaden ställt alla mina frågor till CHAT GPT olika byggprojekt och fått enastående svar. Allt från rekomendation på verktyg , tillvägagångsätt och materialval. Vad tror ni ?
 
#ai
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Problemet med nuvarande AI typ ChatGPT är att du får vara relativt välinsatt i vad frågan gäller för att avgöra om informationen du får är trovärdig och korrekt. Ibland fabulerar boten hej vilt. På ett forum om man varit med ett tag så vet man vilka som är de riktiga experterna på olika områden och detta är svårt att replikera via AI.
 
  • Gilla
StureS och 4 till
  • Laddar…
borpålandet
Ja det blir nog så att vi blir överflödiga. AI har ju tillgång till så mkt mer data och är mer objektiv. Dessutom kommer nya versioner i allt snabbare takt. Däremot har de än så länge inga personliga berättelser om t ex grannar och hur just de gjorde för att fixa något.

Ställde nyss en fråga i detta forum om när man ska klippa ungersk syren. När jag frågar chatGPT säger den:
"Den bästa tiden att klippa en ungersk syrenhäck beror på vad du försöker uppnå med klippningen.

Om du vill ha en häck som blommar på sommaren och behåller sin form, är det bäst att klippa den tidigt på våren innan tillväxten börjar. På så sätt kommer de nya skotten att ha tid att utvecklas och producera blommor under sommaren.

Om du däremot vill ha en tätare häck och inte är orolig för att minska antalet blommor, kan du klippa den senare på sommaren eller tidigt på hösten när tillväxten har saknat fart.

Tänk på att det är viktigt att inte klippa för mycket av häcken på en gång eftersom det kan leda till stress och minska dess överlevnadschanser. En bra tumregel är att inte klippa mer än en tredjedel av häcken åt gången."

Jag är för dåligt insatt i frågan (därför jag frågade) så jag kan inte bedöma, men jag kan ju jämföra med svaren jag får här i forumet från människor.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hur "lär" sig Chat GPT?

Jo den läser bland annat forum vilket besvarar din fråga ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
När det kommer till ren fakta så kommer inte forumet behövas men för personliga erfarenheter så går det inte att ersätta.
 
Totte_S
Hörde häromdagen att chat gpt rekommenderat att göra paj på konkelbär…
Kan nog bli en och annan altan byggd av plyfa och 2”x4”….
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B
Jag är ju uppväxt med att man inte ska tro allt man läser på internet. Så för mig är det rätt naturligt att man inte heller ska tro på allt chat gpt skriver heller.
 
Man ska inte lita på botar. Speciellt inte de som heter Anna.
 
  • Haha
enoch85
  • Laddar…
E
pjgb pjgb skrev:
Man ska inte lita på botar. Speciellt inte de som heter Anna.
Nostalgi
 
S
Använt ChatGPT en del för att få färdigskriven programmeringskod. Vid enkla problem får man bra svar men när svårighetsgraden ökar så blir det helt fel utan att ChatGPT indikerar att den kan ha fel.
Det är faran med AI i dess nuvarande nivå, det kan låta helt rätt men vara fel uppåt väggarna.
Håller med Harald Blåtumme att man måste kunna sitt ämne när man frågar om råd från en dator.
 
S StureS skrev:
Använt ChatGPT en del för att få färdigskriven programmeringskod. Vid enkla problem får man bra svar men när svårighetsgraden ökar så blir det helt fel utan att ChatGPT indikerar att den kan ha fel.
Det är faran med AI i dess nuvarande nivå, det kan låta helt rätt men vara fel uppåt väggarna.
Håller med Harald Blåtumme att man måste kunna sitt ämne när man frågar om råd från en dator.
Det är samma problem som med vilken sorts ”expert” som helst. Om man inte är insatt i ämnet antar man att de vet vad de pratar om, men om man faktiskt är insatt i ämnet inser man direkt att de antingen är helt ute och cyklar, eller driver en oerhört vinklad version av hur saker faktiskt ligger till. Ofta av ideologiska och/eller monetära anledningar.

Men sen när man läser/hör nästa sak från en ”expert” går man på samma sak igen. Finns till och med ett namn för fenomenet: ”Gell-Mann Amnesia”.

Briefly stated, the Gell-Mann Amnesia effect works as follows. You open the newspaper to an article on some subject you know well. In Murray’s case, physics. In mine, show business. You read the article and see the journalist has absolutely no understanding of either the facts or the issues. Often, the article is so wrong it actually presents the story backward-reversing cause and effect. I call these the “wet streets cause rain” stories. Paper’s full of them. In any case, you read with exasperation or amusement the multiple errors in a story-and then turn the page to national or international affairs, and read with renewed interest as if the rest of the newspaper was somehow more accurate about far-off Palestine than it was about the story you just read. You turn the page, and forget what you know.
https://en.wikiquote.org/wiki/Murray_Gell-Mann
 
  • Gilla
StureS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.