En snorkig tant på Telia upplyste oss idag (speakerphone) om att eftersom vi inte är kunder hos dem så kan vi inte få veta vad det kostar att dra in fast telefon till vårt nybygge! Jag trodde jag skulle smälla av. Jag har hört detta ryktet tidigare, men kunde inte för mitt liv tro att det var sant, alternativt att det fortsatt var sant. :mad:

Men jo, vi måste alltså bli Telia-kunder för att ö.h.t. kunna få en offert! Gudars skymning ... :eek:

Någon som vet om det funkar att använda en annan Telia-kunds identitet för att få en offert? I det här fallet skulle vi kunna få hjälp av en släkting som har Telia och som har erbjudit sig att hjälpa till.
 
Dom har naturligtvis rätt att göra som dom vill med sina offerter, men det var ett riktigt löjligt argument. Jag skulle strunta i Telia och istället vända mig till några av dom andra telefonbolagen som finns idag och begära in offerter från dom istället. Jag vet inte om dom kan dra fram fast telefoni men Telia har inte längre monopol på fast telefoni och det mest logiska då är ju att även andra bolag har rätt att dra fram ledningen.

Är det helt uteslutet eller omöjligt för er att dra in fiber och köra IP-telefoni?
 
Ring igen och tala med någon annan. Blir det samma svar, be att få tala med dennes chef. Be att få namnet på dennes chef osv.

Till slut hittar man någon som blir tillräckligt irriterad och ser till att underhuggarna gör något.

Det funkar, jag lovar.
 
mycke_nu skrev:
Ring igen och tala med någon annan. Blir det samma svar, be att få tala med dennes chef. Be att få namnet på dennes chef osv.

Till slut hittar man någon som blir tillräckligt irriterad och ser till att underhuggarna gör något.

Det funkar, jag lovar.
Det funkar tyvärr på det sättet. Vi var tvugna att gå ända upp till affärsområdeschefen.
 
Det är så man blir förbannad. De behöver väl inte ens fundera på vem man är kund hos idag. Om man nu begär in en offert från dem så kan det ju finnas en möjlighet att man BLIR en kund? Eller tror de seriöst att folk bara plockar in offerter för att det är kul?
 
Ta en fundering om ni verkligen behöver en fast telefonanslutning ?

Vi har precis sagt upp vår fast telefon helt och hållet.
Mobiler fungerar och vi använder skype till längre samtal och samtal utomlands.
 
Visst låter det bedrövligt..

Men lite krasst, så är det ju så att Telia idag inte är intresserade av att bygga vidare (eller ens reparera) det gamla kopparnätet. När en förfrågan görs, så får de köpa in planeringstjänsterna (allt från kartor till gubben som måste åka ut för att reka på plats) för en produkt som de kanske inte senare får leverera, och som ändå aldrig kommer att ge någon förtjänst. Leta upp det företag som vill göra den dealen..

Telias fokus idag är mobila tjänster, mobilt bredband och innehåll i dessa.

Ovanstående gör ju dock inte att man kan kräva ett kundanpassat bemötande och någon som försöker förklara.
 
Du skriver inte om du bygger helt "ensam" eller om det är i ett område som ska bebyggas (villaområde). Bygger du helt "ensam" skulle jag börja samla i lite fakta vart närmaste station/anslutning finns, hur långt är det till närmaste granne med fast telefon, mm, för att skapa mig en bild av förutsättningarna, men även sätta en egen kostnad för vad jag är villig att betala för en anslutning.
Lite omständligt men om man bygger "ensamt" så är det en del av byggnationen.
 
H
Tycker inte det är något att bli tokig över. Har man tagit bort Telia monopolet så har man.
I nuläget får Telia stå för kopparnätets kostnad medan andra operatörer kammar hem förtjänsten av det.
Telia är nu en gång för alla inte längre någon statlig instituton.
Var förbannat glad över att du inte behöver ha något med Telenor i sverige att göra.
 
Snailman
holmertz skrev:
I nuläget får Telia stå för kopparnätets kostnad medan andra operatörer kammar hem förtjänsten av det.
Detta är ju vad telia hävdar, men är ju knappast sant, telia har ju placerat kopparen i ett dotterbolag som heter skanova, så skanova debiterar ju telia för kopparen (troligen kraftigt överpris) då kan ju telia hävda att det fasta nätet går med förlust, och samtidigt glädja sig över skanovas vinster...

när det är ett oligopol är det ju knappast en fri markand, och det är väl just därför pts finns och med jämna mellanrum tar telia i örat...

Nåja , jag kommer knappast att få problem med telia framöver då de inte kommer att ansluta det område jag ska bygga i alls...
 
Redigerat:
Låter helskumt.
Jag fixade nyinstallation i ett gammalt hus (byggt 1896) och detta med luftledning.
7500+moms kostade det.
detta var i januari 2008.

hur jag gjorde:
Ring mitt på dagen, 90200 och gå igenom hela faderullan i talsvaret. det du vill är "beställa fast abonnemang"
sedan ber du dom fylla in en offert för "nyinstallation".
Du behöver inte vara kund för att nybeställa kopparaccessen, däremot tvingas du in i 12mån med Felia när du får det hela inkopplat.
Jag o min sambo hade då bara mobiler anslutna till Telenor, så kund var jag inte.
däremot måste du stå för rördragning och kabeldragning på din tomt till accesspunkten vid tomten.
för att underlätta bör du ha grannarnas telenummer (!!!) samt fastighetsbeteckning då du gör beställningen.
Kan inte den du pratar med hjälpa, be att få prata med någon annan.
För min del tappade de bort 2 offertförfrågningar på vägen så hela proceduren höll på i drygt 3 månader :(
 
Telia Förlorar ingenting på kopparen. Telia/skanova får och ska ta ut de verkliga kostnader man har för nätet. Detta är reglerat via PTS så kan Telia visa att man har verkliga kostnader så får man ta ut dem. Dessa avgifter tas oavsett vem som sen utnyttjar tråden så det går på ett ut om det är Telia/tele2 eller någon annan. Tecknar man bara bredband och inte telefoni betalar man en högre avgift för att kompensera för inkomstbortfallet hos skanova. Just nu är rättsläget dock lite oklart vad som gäller. Tidigare var det inte frågan om vad Telia vill alls utan frågan om vad Skanova var skyldigt till enligt lagstiftning
 
Jag trodde Telia hade slutat låta dra koppar helt och hållet?

Telia är aaaningen stelbent. När vi beställde dragning av optisk fiber så bled det gratis eftersom Telia inte hade något sätt att interndebitera (det skulle egentligen kosta 15000). Det var 3 månader efter att jag begärt in offert (jag hade teliaabonemang sedan innan) och tog en halvdag för att skynda på att få en offert.
 
Telia kunde inte lämna prisindikation för fiberinkoppling till vårt nybygge förrän 3 månader före inkopplingsdatum. Väl efter den datumgränsen fick vi priset 0 kr, trevlig överraskning, så beställde direkt. Har i efterhand fått reda på att 0 kr är pga avtal med Myresjöhus för området, kan tyckas att de då hade kunnat lämna ut denna prisuppgift direkt, men men...

Användaravtal uteblev dock. Ringde in, nytt skickades. Även detta uteblev, ringde in igen och fick reda på att de skickats till installationsadressen, dvs nybygget, istället för fakturaadressen. Nytt avtal skickades, enligt uppgift till fakturadressen denna gång, men även detta uteblev. Så även den fjärde utskickelsen. Den femte kom dock fram efter att en tjej på Telia hanterat allt manuellt istället för via deras datorsystem.

Inkoppling var beställd till dagen före inflyttning, fick besked att det var inkopplat. Väl inflyttad undersöker jag fiberanslutningen, var okontakterad... Samtal till Telia där de skyller på Myresjöhus. Samtal till Myresjöhus där de menar att det är helt och hållet Telia som sköter anslutningen och Telia som mha en lokal firma har hand om kontakteringen. Nytt samtal till Telia, blir lovad att bli kontaktat av sagda firma. Ingen ringer mig på några dagar, så nytt samtal till Telia. Där hittar de inte ens ärendet, blir ånyo lovad att bli kontaktad. Istället dyker några dagar senare firman upp utanför dörren, ren tur att någon är hemma.

Kontakteringen blir fint gjort, dock ingen access till internet. Nytt samtal till Telia, routern jag fått av dem antingen trasig eller felkonfiguerad, ny skickas till mig. En vecka senare är den erhållen, kopplas in och fungerar. Dock fungerar inte digital-tv, så nytt samtal till Telia. Tjänsten inte aktiverad, blir lovad att det ska fungera 20 minuter senare. En timme senare utan tv, nytt samtal till Telia. Inte upplagd i ett stödsystem för digital-tv, lovad att det ska fungera 20 min senare.

Det gjorde det faktiskt, både internet och digital-tv fungerar nu. Kvarstår att begära kompensation för allt strul samt de timmar jag suttit i telefonköer.
 
Vi betaldae ca 7500 kr för indragning av telekabel och bytte efter ett tag till tele2 som betalade telias återstående räkningar bindningstiden ut. Man förbinder sig 12 månader vid nyteknande men det löste tele2 med sin nöjd kundgaranti. Det är ju trevligt att ringa för halva kostnaden så det var inget svårt val att byta från telia till tele2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.