Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag har begåvats med en riktigt jobbig granne. De senaste 10 åren så har hot, smädelser och till och med sten haglat över mig från grannen och hans fru.
 
Redigerat:
Är allting klart svart på vitt vad gäller vägen/gatan och vem som äger den? Dvs är det en kommunal väg/gata eller är det en vägförening?

Jag menar inte att det försvarar deras beteende på något sätt, men bara så vi har alla förutsättningar.
 
Det var värsta på länge. Stackars er och stackars grannar som inte verkar må bra. Vad har han för argument att ni inte får använda vägen ? Är den kommunal eller privat? Finns servitut? Det enda som biter på åsnor är att prata med dom på deras språk, men inte hotfullt, bara tydligt och sakligt, men gärna bestämt så klart.
 
K kindvall skrev:
Är allting klart svart på vitt vad gäller vägen/gatan och vem som äger den? Dvs är det en kommunal väg/gata eller är det en vägförening?

Jag menar inte att det försvarar deras beteende på något sätt, men bara så vi har alla förutsättningar.
Det är en kommunal allmän väg, så inget tvivel om saken.
 
Men att hunden bitit dottern och inget hände känns konstigt, en polisanmälan på det och hunden bör avlivas. Kanske inte de bästa för relationen men ändå.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Då är det ju bara polisanmäla, det går inte resonera med såna idioter.
 
F fberggren skrev:
Jag har begåvats med en riktigt jobbig granne. De senaste 10 åren så har hot, smädelser och till och med sten haglat över mig från grannen och hans fru. Roten till problemet är att grannen har fått för sig att villagatan i mitt kvarter inte är en allmän väg och absolut inte en väg som jag får köra bil på. Utmed vägen ligger runt 15 villor och det är bara jag som bor längst bort på vägen som enligt dem inte får använda mig av vägen. De senaste 10 åren så har han sprungit ut och slagit på min bil runt 25 gånger när jag kört förbi. Han har även kastat sten efter bilen och när jag har fått besökare så har han ställt sig mitt i gatan och blockerat så att de inte kunnat köra utan att i princip köra över honom. Hastighetsbegränsningen är 30km/h men eftersom gatan är väldigt smal så kör jag aldrig fortare än 10-15km/h.

Jag har i princip alltid nonchalerat honom förutom en gång när jag gick ur bilen för att fråga vad hans problem var, då sprang han iväg in i skogen. Med andra ord en 100 meters hjälte. Min plan har varit att bara hålla mig lugn och så inser de säkert så småningom att deras beteende inte har någon effekt på mig.

Senaste månaderna så har både han och hans fru börjat ge sig på mina barn och situationen börjar bli väldigt obehaglig. Hans fru bussade sin hund på min dotter när hon var på väg hem från skolan, hon blev svårt biten i båda ljumskarna. När jag konfronterade henne om hundbettet så var svaret att "Det är hennes eget fel eftersom hon gick och flaxade med armarna" Mannen i hushållet även stoppat min son på väg hem från skolan och frågat om han ville se hans pistol. För ett par veckor sedan så hoppade han ut i gatan när min dotter var på väg hem från skolan och vad jag förstår på hur hon förklarade det så gjorde han onanirörelser med handen.

Jag har såklart haft kontakt med både kommunen och polisen, 3 av 5 anmälningar har lagts ned och jag är övertygad att även de två senaste kommer att läggas ned. Tyvärr så är jag och min familj helt rättslösa och jag hade hoppats på att polisen åtminstone hållit ett förhör, men ingenting.

Fick tips att polisen att dokumentera så mycket som möjligt så jag har monterat två kameror i bilen som filmar när jag kör och uppmanar alla mina besökare att filma med sina mobiltelefoner när de åker hem till mig. Har runt 20 filmer sparade nu där de slår på bilar och beter sig allmänt illa åt.

Nu min fråga, förlåt att jag blev långrandig ;) Jag har funderat på att stämma personen eftersom polisen och kommunen inte kan hjälpa, kan det finnas någon som helst möjlighet att en stämning kan få dem att haja till och sluta upp med dumheterna? Är det någon som varit i en liknande situation som lyckades bryta mönstret utan att behöva sälja huset och flytta?

Alla tips för att bryta mönstret tar tacksamt emot... Det enda jag vill är att få leva i fred.
Jag började skriva en utläggning om vart rättssamhället är påväg om polisen lägger ner en anmälan om att grannens hund bet ett barn svårt, men jag inser att det inte kommer att hjälpa dig mycket.

Jag kan bara beklaga situationen.

I övrigt kan man ju konstatera att det kanske varit bättre att ta tjuren vid hornen tidigare, nu har du ju accepterat hans beteende i 10 år, vilket såklart gör det svårare.
 
Det har han väl ändå inte gjort. Han hat ju gjort upprepade anmälningar. I det här läget är det viktigt att inte gå över gränsen. Det finn många exempel på att den som blir trackaserad åker dit hårdare när det rinner över. Att dokumentera på ett korrekt sätt är en bra är nog det bästa tipset.
 
  • Gilla
fberggren
  • Laddar…
Det där om hundbettet tycker jag verkar vara tjänstefel från polisen. Tror du kan överklaga en nedlagd förundersökning.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
omöjlig sits och ingen kan ju göra nåt förrän det begåtts ett brott i lagens mening. Allt blir ju liksom för "litet" för att det ska kunna bli nåt och även om man nu anmäler och det går längre än att det bara läggs ner så hålls ett förhör och till slut kan de bara konstatera att inget brott begåtts för alla lär väl skylla på än det ena och än det andra. Först ska det ju kunna bevisas att det är ett uppsåt och sen ska det ju själva beteendet bli ett brott också.
Stämma går ju inte heller. Då ska man ju kunna visa på nåt så man lidit skada rent ekonomiskt. Det går ju inte att stämma nån bara för att man är osams.
 
Hundbettet blir ju bara att det inte kan bevisas att det fanns ett uppsåt att skada. Frun måste ju alltså ha släppt lös hunden enbart för att skada och ha ett uppsåt med det och hur ska man bevisa det. De kommer ju bara säga att den slet sig.
 
Han har ju 20 filmer, som visar att grannen slår på bilar - det är väl olagligt?
Hundar får inte slita sig, så att begära en lämplig summa i skadestånd för sveda och värk, går väl att dra till stämning om det inte betalas?
 
  • Gilla
fberggren
  • Laddar…
Det är inte olagligt att slå en bil om det inte orsakar skada.

Hundägaren har ansvar för skadan, men det är inte brottsligt om det inte finns uppsåt.
 
Jo totalt sett ja men det krävs ju då att varje bilägare polisanmäler saken och det prövas i grupp. Ts kan inte använda det för sin egen del.
 
Döma för ansvarsbiten handlar ju isåfall om skadestånd och ersättning. Det hjälper ju ingenting här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.