Hej!
Håller på att renovera ett hus byggt 89. Huset värms upp med vattenburen golvvärme.
Tänkte ta ner en vägg mellan en liten gästtoalett m dusch och en tvättstuga. Detta för att få bättre ergonomi i den nu så trånga tvättstugan.
"Aggregatet" till golvvärmen är placerad i tvättstugan.
Har precis talat med vår rörfirma som avrådde oss från att ta ner väggen. De menade att aggregatet till värmen inte skulle må bra av fukten från duschen.
Antar att jag måste acceptera expertisens utlåtande? Finns väl ingen lösning på det här problemet?
Hälsningar
Marilyn :-/

 
Fråga din rörkrökare hur aggregatet tål fukten från tvättstugan? Vad är det för sorts aggregat? direkt EL/värmepump/något annat.

Prototypen
 
Det är vattenburen el. dvs vattenfyllda slangar som ligger i slingor under golvet. Rörfirman jag anlitar er verkar känna väl till just den här sortens golvvärme. Det är till dem man vänder sig om den krånglar.
Jag var rätt envis eftersom jag gärna vill ha en större tvättstuga. Men på Rörfirman var de lika envisa, de sa att duschandet inte skulle vara bra för aggregatet. Om jag uppfattade det rätt så är det instrumenten i aggregatet som är känsliga? Jag tror att han menade att det skulle bli för mycket fukt med både tvätt och dusch i samma utrymme?
Jag pratade med firmans ägare och har fått ett positivt intryck av honom, inte typen som luras. Jag blev bara så förvånad. Och jag skulle så gärna vilja ta bort väggen...

:-/ Marilyn


 
Var sitter aggregatet? Borde man inte kunna fuktskydda t.ex. genom inbyggnad i en låda?
 
Ja man undrar vad som är sååå känsligt, aggregatet innehåller en varmvattenberedare som buffert, en motorshunt och en cirkulationspump samt en styrning. IOM att aggregatet är varmt så kondenserar inte fukten så gärna. Styrningen går att flytta till en lämpligare plats eller bygga in i en låda.

Vad är det för fabrikat?

Prototypen
 
På aggregatet står det Electronic CTC och golvvärmen heter Wirsbo...

Marilyn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.