Hej.

Jag bygger ut huset och kommer ha en bastu i badrummet. Jag har bara en vägg där jag kan placera aggregatet och där är det snedtak. Jag kan inte har aggregatet i den högsta delen i snedtaket då den kommer för nära ingången. Finns det någon lösning om aggreatet kommer för nära taket? Bastum blir knappr 4 kvm, så jag behöver inget stort aggregat. Någon som vet om det finns aggregat som passar "bättre" vid dessa problem?

Tacksam för snabba svar då plattsättarn står och stampar, väntar på placering av ventilationen under aggregatet...

MVH / Jocke
 
Du skriver ju inte hur nära taket aggregatet hamnar.... men vissa sätter ju mineritskivor ovanför aggregatet i taket just för att minimera risken.
 
Hej igen.

Höjden till taken blir ju beroende på vilket aggregat jag väljer. Har kollat på Tylö SO6, men den rekommenderas inte om man har den höjden jag har.Har funderat på om det går att sätta icke brännbart material längs snedtaket, eller eventuellt bara ovanför aggregatet. Skulle det funka? Annars får nog regeringen tulla på form till mån av funktion... Fick svar från hemvaruhuset att Tylö rekommenderade modell Sport istället. Får se hur den faller i smaken.
 
Icke Brännbart Material = Mineritskiva... som jag skrev... vet inte vilka avstånd som krävs upp till tak för specifika modeller.. men jag skulle nog ringa till Tylö och beskriva planlösningen så kan dem nog ge dig ett bra svar. Sätter du en skiva i taket så måste den sitta på distans från panelen, luftspalt mellan skivan och taket alltså, vet inte exakt... någon i en annan tråd hade koll på detta.. gissar på 10-20mm.. men detta borde Tylö veta bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.