Har AGA-termostater från 80-talet enligt bild.

Vet någon vid vilken temperatur de börjar stänga/stänger helt vid de olika graderingarna (1-6)?

Hade varit bra med någon form av tabell. Jag vill att de ska vara helt öppna vid 20 grader, därför har jag dom på 6:an. Problemet är då att de inte börjar stänga när jag eldat kamin och har 23-24, utan de är fortfarande helt öppna. Kan ju sänka på måfå men hellre med tabell :)

Tack på förhand!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där termostaterna är med största sannolikhet ur funktion, skaffa nya är ett hett tips.
 
Sådana termostater satte mina föräldrar in när de bytte värmesystem 1984. Förutsatt att termostaten fortfarande fungerar, ingen har ändrat på indexringen och att jag minns rätt så motsvaras 20 grader av 4.
Bara att prova, ställ termostaten på 4 och blir det för kallt så dra på ett halvsteg, är elementet forfarande varmt efter eldning så dra av lite.
(Päronen har fått byta en eller två på 30 år.)
 
Livslängden på termostatfunktionen brukar vara runt 10-15 år.
 
Termostaterna kan säkert hålla längre än så men bra att testa om/hur de fortfarande fungerar under vintern. Stäng tillfälligt dörrarna och sätt in termometrar i rummen och kontrollera temperaturen. Kanske skulle man uppfinna en termometer som kan hängas på termostaterna och är enkel att läsa av! Har bara råkat ut för termostater som varit felaktiga från början eller bytts ut efter ca 25 år när pannan bytts.
 
Tack för era svar!

Har satt termostaterna på strax över 4 nu, och har 23 grader i rummet. Om jag lyser in i termostaten så ser jag att ventilnålen är delvis intryckt. Då återstår det att se om de öppnar helt när tempen sjunker ner mot 20.

Var hittar man sånna termostater annars?
 
Rinkaby Rör tex om du vill beställa på nätet. Se upp så du får rätt prylar, det finns en fantasiljon olika termostater och ventiler så det är lätt att få fel.
 
Nu har jag testat ett tag, och termostatfunktionen verkar vara tveksam. De rör sig, men borde göra mer. För visst ska jag kunna ha följande funktion:

Termostaterna inställda så att jag får 20 grader och de öppnar helt (så att jag kan ställa framledningstempen efter detta läge). Sen när jag eldar och kommer upp mot 22-23 grader så stänger de helt. Antar att de inte kan gå från vidöppen till helt stängd på bara en gradskillnad, och det ska de kanske inte heller.

Blir ju över 3000 kr för nya termostater. Det blir väl mer en investering i komfort än något man kan räkna hem.

Ser att många tar bort termostaterna vid VP-installation. Förlitar ni er på inomhusgivare istället? Hur blir det om solen gassar in i ena gaveln? blir det inte ojämna temperaturer?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.