Har någon av er inrett ett afrikanskt inspirerat rum?

Vi håller just nu på att bygga ett poolhus. Eftersom vi hade redan en elektrisk badtunna så blev den överflödig då vi skaffade utomhuspool ( som var det bästa vi gjort på länge). Istället håller vi på att bygga ett poolhus där vi ska ha en liten bastu, litet omklädningsrum, badtunnan samt både en sittgrupp samt matgrupp. Tanken är att jag ska göra inredningen exotisk. Poolhuset är byggd som en hydda ( i trä, taket dvs är hyddformad) och takbjälkarna syns ( vita). Golvet i trä har vi mörklaserat så det ser kolonialt ut och möblerna är mörka samt rotting. Fönsterna är höga och det är ljust inomhus eftersom det är skjutbara glaspartier så man får en känsla av att sitta utomhus.

Vårt övriga hus är ljust så därför ville jag bryta av stilen med ett afrianskt tema istället, samma är med barnens mysrum på gården ( indiskt tema) men det är ett annat projekt :)

Okay det var lite om inredningen nu till frågan:

Vilka färger, tyger  etc ,tycker ni skulle passa??? Har kikat en del i olika afrikanska inrednings böcker på nätet men kan inte bestämma mig. Någon som har förslag???Alla olika inredningsideer är välkomna :)
 
Hej!
Jag är svensk men har bott som barn i Etiopien i 3 år och Zambia i 4 år. Har dessutom jobbat lite i Tunisien och semestrat i en rad andra afrikanska länder. Att fråga vad som är afrikanskt är som att fråga vad som är Europeiskt, dvs varje land har sin egen kultur med allt vad det innebär av inredning, musik, mat mm.
Min personliga erfarenhet från södra Afrika är mörka möbler, antagligen Jakaranda (som blommar så otroligt vackert på våren med lila blommor innan de gröna bladen kommer tillbaka efter "vintern"), träsniderier av människor och djur, flätade korgar, jordnära färger i lila, orange, olivgrönt. Batik finns också.
Tunisien är ett arabland och har en helt annan miljö. Har en vacker matta därifrån i vinrött och vitt. I arabvärlden ser man mycket de vackra smäckra och fint målade glasen för te. Köpte en liten mjukiskamel till min dotter som var i min mage när jag var där. Färgerna där var mer som i södra Frankrike, bl.a. blått och senapsgult.
Det bäst kankse är att helt enkelt resa till ett land och köpa lite souvenirer. Jag har tillbringat 7 underbara bandomsår i Afrika och det är jag mycket tacksam för.
Tunisien är fantastiskt när man jobbar där och shoppar med trevliga Tunisiska kollegor, men inte lika kul när man springer runt själv som turist, men Tunis är ok.

Pernilla
 
En kompis hade nyligen köpt bananplantor på Ikea för 5 spänn styck. Jag vet inte hur länge de är fina men exotiskt iallafall.

/Sati
 
Gillar också bananplantor. Vår som är minst 10 år gammal förökar sig lätt och den har för första gången blommat!!!

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.