Har beställt en asfaltering av garageuppfart vilket nu är gjort, det blev jämnt och bra men det jag reagerade på var att det var en kant ner mot den asfalterade gatan på 5-6cm, dvs en skarp kant.

Jag kan inte bestämma mig om detta är ett problem eller inte.
Det är ju förstås inga bekymmer att köra bilen över kanten eftersom den är så låg.

Men kan det innebära extra onödigt slitage på däcken om man ska köra över kanten varje dag i 10år?
Jag kan även tänka mig att det blir en extra störande manöver om man ska rulla upp tex en barnvagn, en skateboard eller en cykel.

Vad tycker ni, ska man begära att dom jämnar till vid kanten så att det blir en liten, liten ramp upp istället eller ska man låta det vara?
 
Av inlägget att döma verkar du ju redan hänga upp dig på det? :)

Jag hade nog krävt att få det fixat. Snubbelrisken, utseendet och känslan av att det inte är korrekt gjort överväger. Och då slipper du grubbla om det ...

Slitaget på 10 år skulle mer bli på bilens upphängning som länkarmar, spindelleder och stötdämpare. Och min bil hade inte kommit upp för den kanten ... :)

Som sagt, be de rätta till. Du har betalt (förmodligen) för ett arbete som du inte är 100% nöjd med.
 
Åt vilket håll är kanten lägst?....hur blir det med vattenavrinning?
 
Jag hade velat haft jämnare en en kant, antingen att de får fixa det med eller utan att du får betala för det eller så köper du kallasfalt och gör en egen lösning, alt sätten snedkapade stenplattor/kantsten där.
Även att tänka på vid snöröjning om din "kant" går utanför din tomt så snöbladet ev skadas eller skadar din "kant".
 
trojlee skrev:
Åt vilket håll är kanten lägst?....hur blir det med vattenavrinning?
Osäker på vad du menar om jag ska vara ärlig, den är ca 5-6cm rakt över.
Det är alltså en ganska skarp kant.
 
sir_daniel skrev:
Jag hade velat haft jämnare en en kant, antingen att de får fixa det med eller utan att du får betala för det eller så köper du kallasfalt och gör en egen lösning, alt sätten snedkapade stenplattor/kantsten där.
Även att tänka på vid snöröjning om din "kant" går utanför din tomt så snöbladet ev skadas eller skadar din "kant".
Med jämnare kant så menar du "snällare" kant om man säger så, dvs som en liten, liten nedförsbacke :cool: ?

Bra tanke med snöröjning.
Jag får kontakta asfaltsläggarna helt enkelt, försöka få ordning på det.
 
Gjorde dom underarbetet också? Isf ska du självklart be dom göra rätt... Jag tycker det låter som att det var t ex grus före som gick jämt med vägen utanför och sen har det bara lagts på 5 cm asfalt...

Även om dom som asfalterade enbart skulle lägga asfalten, så borde dom kanske justerat till underlaget närmast vägen så asfaltslagrethamnade i nivå med vägen kan man ju tycka...
 
Dom som asfalterade min garageuppfart grävde ur så att den nyalagda asfalten är i våg med asfalten på trottoaren, hade inte varit nöjd med en 5 cm kant även om min Jeep me 33or åker över den utan att det märks :) som andra redan skrivit, skateboard, barnvagnar, snubblande människor osv finns ju liksom inga fördelar med en sån kant.
 
Jan-Å skrev:
Dom som asfalterade min garageuppfart grävde ur så att den nyalagda asfalten är i våg med asfalten på trottoaren, hade inte varit nöjd med en 5 cm kant även om min Jeep me 33or åker över den utan att det märks :) som andra redan skrivit, skateboard, barnvagnar, snubblande människor osv finns ju liksom inga fördelar med en sån kant.
Du har helt rätt, inga fördelar finns ju som jag ser det.
Men vad ber jag dom göra?
Fylla ut lite längst ner så att det blir en liten "backe" upp istället för en rak och skarp kant?
 
naggen skrev:
Du har helt rätt, inga fördelar finns ju som jag ser det.
Men vad ber jag dom göra?
Fylla ut lite längst ner så att det blir en liten "backe" upp istället för en rak och skarp kant?
Problemet är väl att det inte går att asfaltera så tunt som krävs för att det inte ska märkas, det är därför man gör som hos oss.
Du får börja med att visa dom problemet och fråga vad dom kan göra för att få bort kanten? sen gå vidare från där.
 
Kräv att få det omgjort! Jag skulle nog störa ihjäl mig på det.

Jag fick ny asfalt på min uppfart i somras efter en reklamation och befarade att det skulle bli en kant eftersom de lade på ett nytt lager på det gamla. Men de jämnade ut och lade tunnare längst ut mot gatan, ingen kant alls.
 
Uppdatering i ämnet.
Det visade sig att de om några månader ska asfaltera den stora vägen utanför min garageuppfart.
När detta är gjort så kommer min garageuppfart att linjera jämnt med.

Således inga som helst bekymmer, vilket känns bra =)
 
naggen skrev:
Uppdatering i ämnet.
Det visade sig att de om några månader ska asfaltera den stora vägen utanför min garageuppfart.
När detta är gjort så kommer min garageuppfart att linjera jämnt med.

Således inga som helst bekymmer, vilket känns bra =)
Hehe, tänkte precis ställa frågan om vägen kanske ska asfalteras om, när jag läste tråden.
Troligtvis samma gubbar som ska asfaltera vägen, så de visste om detta i förväg.
Bra att det löste sig d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.