Växer ungar som blir tvingade att leka i sandlådan med cykelhjälm och reflexväst en sådan som äter lunch med cykelhjälp på när de växer upp undrar jag?

Idag på lunchen satt jag bredvid en kille som såg någorlunda normal ut (förutom cykelhjälmen). Inköp av lunch och intag av mat skedde med cykelhjälmen på. Vi satt ifs på plan 1 så det kanske var tryggt med hjälm.

Kan det vara något som sitter ifrån dagis eller vad tror ni?
 
Vill man ha två händer fria och saknar avställningsytor så förstår jag grabben.
Hade varit roligare om han haft en MC hjälm på sig istället när han käkade :)
 
Det verkar som att du har missat en del i informationsflödet av vanor som dödar dina barn. Någonstans mellan larmen om vilka nappflaskor som ger barn cancer, samt senaste kovändningen om huruvida spädbarn ska ligga på rygg eller mage för att undvika plötslig spädbarnsdöd kom ju budskapet att barn bara får ha cykelhjälm på sig när de cyklar; annars fastnar hjälmarna i trädgrenar, klätterställningar och annat otyg, och hänger barnen.

Dessutom ska man som förutseende och upplyst förälder se till att barnen har hjälmar med GRÖNT spänne, för de löser ut när belastningen blir för stor, för att förhindra hängning.

Så vad som händer med barn som leker med cykelhjälm är numera en historisk fråga. Ansvarsfulla föräldrar låter inte sina barn leka med cykelhjälm.

(ja, jag får spader på alla rekommendationer till småbarnsföräldrar)
 
bjomape skrev:
Ansvarsfulla föräldrar låter inte sina barn leka med cykelhjälm.
Missförstod jag dig nu? Detta råd är väl knappast relevant om barnen har en hjälm med grönt spänne som du själv skrev?
 
Suhagg skrev:
Kan det vara något som sitter ifrån dagis eller vad tror ni?
Snart kommer det normala vara att alltid ha hjälm på sig när man vistas utomhus, annars ser man konstig ut. Jämför med förra seklet, då ansågs det ohyfsat att inte bära hatt. Gällde både för kvinna som man. :)
 
Idag kan man välja fritt
1. Cykelhjälm o äta
2. Handsfree mobil o äta
;)
3. Smsa o köra


Det är så roligt att möta ngn som skriker "tjaba hur är de?" o märka att det är inte dig de hälsar på.
 
BigGitt skrev:
3. Smsa o köra
Hur är de som gör detta egentligen funtade? :O
Hmm... jag borde kanske skapa en "allmän irritationstråd" :D
 
Raceman skrev:
Missförstod jag dig nu? Detta råd är väl knappast relevant om barnen har en hjälm med grönt spänne som du själv skrev?
Jag överdriver lite. Det gröna spännet ska mycket riktigt skydda barnet mot kvävning. Men om du frågar hjälmfabrikanter om råd lär de ändå säga att man inte ska leka med hjälmen.
 
Om risken finnes ( slå huvudet i asfalten) skall barnen tom gå med cykelhjälm på!
:D
 
Visst är det märkligt, att tidigare generationer har överlevt. :rolleyes:
 
Redigerat:
Tycker alltid att det är lika roligt när man ser människor som går omkring inomhus med cykelhjälmen på..
 
oobum skrev:
Tycker alltid att det är lika roligt när man ser människor som går omkring inomhus med cykelhjälmen på..
Var ska de ha den då? Fickan? Hänger de den på cykeln är det säkert någon som börjar kasta frisbee med den. :)
 
Raceman skrev:
Var ska de ha den då? Fickan? Hänger de den på cykeln är det säkert någon som börjar kasta frisbee med den. :)
Ptja, hålla den i handen?
 
oobum skrev:
Ptja, hålla den i handen?
Hur ska de hålla i mobilen då?
 
oobum skrev:
Ptja, hålla den i handen?
Vilken hand ska de plocka matvaror med om den har en matkorg i den andra? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.