A
Hej,

Idag äger en förälder en stor skogsfastighet. Intäkterna är väldigt blandade i form av uthyrning, arrenden, skogsintäkter med mera.

Vi kommer att ärva räntefördelningen som finns sparad.

Det som jag inte riktigt verkar förstår är hur vi ska kunna sköta det. Jag tänker att vi startar varsin enskild firma men då måste man ha separat bankkonton där intäkterna hamnar (enligt samtal med skatteverket nyss). Det kommer bli väldigt stökigt då vi har väldigt många inbetalningar per år. Gissar totalt på ca 800-1000 inbetalningar/år . Känns inte rimligt att driva företaget så. Mitt syskon är ingen teoretiker och jag kommer att få sköta allt dubbelt i så fall.

Skulle det räcka att jag startar enskild firma och mitt syskon inget alls. Vi en superbra relation så det är inga problem.

Eller hur har ni andra löst det?

(Vi behöver inte diskutera relationer syskon emellan vid arv, utan vi kan utgå utifrån att jag och mitt yngre syskon har en perfekt relation)
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
A
Varför gillar du mitt inlägg men skriver inget?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Ett handelsbolag låter som en rimlig form. Två personer som gemensamt driver ekonomisk verksamhet. Det är precis som en enskild firma så att de som ingår i bolaget är personligt ansvariga för skulderna. Har ni lite pengar att avvara kan ni starta ett AB. Det är för mig de två möjliga formerna för er.

https://www.verksamt.se/starta/valj-foretagsform
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lättare att starta ett AB, där ni äger 50% var? Minst risk att något strular om endera parten gör andra affärer ( köper hus, bilar, båtar, aktier eller annat) och något går snett.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Utmärkt att minst en av ägarna är praktiskt lagd skulle jag säga, deklarationer och bokföring går alltid att leja ut om man själv inte har intresse eller kunskaper.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ett handelsbolag låter som en rimlig form. Två personer som gemensamt driver ekonomisk verksamhet. Det är precis som en enskild firma så att de som ingår i bolaget är personligt ansvariga för skulderna. Har ni lite pengar att avvara kan ni starta ett AB. Det är för mig de två möjliga formerna för er.

[länk]
AB är inget alternativ då det skattemässigt är betydligt bättre med enskild firma. Ingen jag har hört har rekommenderat handelsbolag heller. Jag tror inte heller AB får äga mark i Sverige, men kanske har fel. Eller så får AB var köpa av andra juridiska personer.

varsin enskild firma ska vara det bästa men i vårt fall har vi extremt mycket inbetalningar som är momsfria. Och då måste vi ha separata bankkonton vilket låter helt sjukt.
 
A
F fribygg skrev:
Utmärkt att minst en av ägarna är praktiskt lagd skulle jag säga, deklarationer och bokföring går alltid att leja ut om man själv inte har intresse eller kunskaper.
Det är ju inte det min fråga gäller. Självklart har vi en revisor som sköter deklarationen då det är ganska komplicerat med räntefördelningar mm. Jag vill slippa att folk ska betala in 50% till mitt syskon och 50 % till mig. Man borde kunna ha ett bankgiro bara men det får jag inte enligt tanten jag pratade med på skatteverket
 
AB är ju den rätta formen för att äga just mark, fastigheter eller precis vad som helst.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
AB är ju den rätta formen för att äga just mark, fastigheter eller precis vad som helst.
Nej, finns väl inte en bonde i Sverige knappt som driver AB. AB är det sämsta man kan ha om man äger skog. Jag räntefördelning ut vinsten och skattar mindre än ett AB.
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Och då måste vi ha separata bankkonton vilket låter helt sjukt.
Jag samäger en skogsfastighet och ägarna har självklart separata bankkonton, nått annat tycker jag vore "helt sjukt"
 
A
F fribygg skrev:
Jag samäger en skogsfastighet och ägarna har självklart separata bankkonton, nått annat tycker jag vore "helt sjukt"
Men om vi har ca 1000 inbetalningar om året. Ska varje person som betalar oss, betala in på två olika konton? Jag har aldrig betalat till två konton, därför tycker jag det låter sjukt.
 
A Anvandarnamn_ skrev:
Nej, finns väl inte en bonde i Sverige knappt som driver AB. AB är det sämsta man kan ha om man äger skog.
Många bönder driver aktiebolag även om fastigheten ägs privat.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
Men om vi har ca 1000 inbetalningar om året. Ska varje person som betalar oss, betala in på två olika konton? Jag har aldrig betalat till två konton, därför tycker jag det låter sjukt.
Om du får en virkeslikvid kan du väl själv överföra rätt andel till den andre ägaren?
 
A
Snälla, kan vi hålla oss till frågeställningen. AB är ett extremt dåligt alternativ. Förstår att detta inte är ett skogsforum, men frågan gäller hur man sköter det praktiska.

skatteverket sa att bildar man ett enkelt bolag så kan båda köra enskild firma, och så länge man har momsintäkter (skog) så kan man betala till ett konto. Är det ej momsintäkter (uthyrning, arrenden mm) så ska det betalas in direkt till varje enskild firma separat.
 
A
F fribygg skrev:
Om du får en virkeslikvid kan du väl själv överföra rätt andel till den andre ägaren?
Ja, skogsintäktet är inga problem (de inlägget ovan) vi avverkat inte varje år heller. Det är mer andra intäkter som är momsfria som ställer till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.