Jag har tänkt sätta i någon form av braskamin i huset och har svårt att bestämma mig om vad jag ska välja i mellan....en modern eller en gammal i gjutjärn??

Syftet är i första hand för myselda och som komplement när det är riktigt kallt..

Jag vill i första hand höra om dom som inte har varit nöjda med sina val.....;)
 
Ska du myselda skall man ju ha en öppen spis så man hör elden oxå.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Mitt första inlägg…vi har satt in en braskassett för ett par år sedan. Den används flitigt under vintermånaderna både vardagar och helger. Vi bor i ett sutteränghus och brasan är ju på nedervåningen. Det jag saknar är en möjlighet att få snurr på värmen. Som det är nu så blir det asvarmt i det rummet man eldar. Takfläkt kan man ju tänka…men hur snyggt är det?

Skulle jag sätta in en braskamin idag så skulle jag kolla extra mycket på de som det finns en fläkt i. Det är det jag saknar i alla fall.
 
Vad du än väljer tycker jag att du ska satsa på en med glaslucka.
Att se lågornas dans är mumma för själen.
 
kulle
Håller med dom föregående.
Vill du inte ha takfläkt så satsa på en med inbyggd fläkt, och som sagt glaslucka.
Sen finns det ju värmeförflyttare oxå :)
 
Värmeförflyttare och FTX finns redan :)
 
finns nya i gjutjärn. Gjutjärn är ett gediget formstabilt värmetålig material använt av tradition till att bygga hållbara eldstäder.
Hade själv en ihop svetsat plåtlåda ( insatskamin) och en av gjutjärn och föredrar det sista :)
gaia
 
Har du vattenburen värme rekommenderar jag en vattenmantlad kamin. Inte samma övervärme i rummet som kaminen står, dessutom får man varmvatten och värme långt efter elden falnat.
Dyrare och mer komplicerad installation dock.
 
Inget vattenburet system i huset.......
Är inne på en stor gjutjärnskamin från tex en biograf, bygdegård eller liknade....
 
Enk Projektet skrev:
...Är inne på en stor gjutjärnskamin från tex en biograf, bygdegård eller liknade....
Inte för stor bara, då får du bastu nästan direkt.
 
Jag valde täljsten.
Mycket täljsten, kaminen väger över ett halvt ton.

Och efter några brasor på kvällen är den fortfarande ljummen på morgonkvisten.

Det tråkiga är att man inte har några motiv att elda på sommarhalvåret :(
 
Vad är det som gör täljsten så bra?...
Täljsten vs Granit eller Betong?
 
pr95 skrev:
[länk]
Någon som har tabell med tex
Täljsten
Granit
Betong
Järn
Vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.