Hej,
Ska sätta in ett fönster i köket och blir inte klok på om ytterväggen är bärande eller inte. Fönstret är 18x6
Behöver inget bygglov för fönstret men måste göra bygganmälan om väggen är bärande.
Vore toppen om någon kan avgöra hur det ligger till så att jag vet om jag kan börja bygga eller göra bygganmälan.


Ritad fasad av hus med planerat fönster markerat i blått, angiven riktning mot sydväst och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en hussektion som visar mått och uppbyggnad av vägg och takstrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmvy av en datorskärm som visar konstruktionsspecifikationer för bjälklag och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion och OSB-skiva som kan vara del av en yttervägg i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av vind med träbjälkar och isolering, möjlig fråga om bärande vägg för fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av ett snedtak med exponerade takbjälkar och ett monterat fönster, fråga om bärande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmvisning av bygghandling med information om väggkonstruktion och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den väggen är inte bärande
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den väggen är inte bärande
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den väggen är inte bärande
Tack! Precis det svar som jag helst vill ha!

Vad är det som avgör att den inte är bärande?
Takstolen i gaveln som syns på bilderna ser ju annorlunda ut jämfört med de övriga som syns på ritningen. Är den ändå fribärande och vilar enbart på långsidorna? Ser den annorlunda ut eftersom den bär mindre del av taket och för att fasaden ska fästas i den?
 
Det är nog bara för att fönstret är där. I mitten ser det ut som att det är en stolpe. Låt den vara kvar, men det är inte där du ritat in fönstret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.