Vi har precis köpt ett hus och i veckan så var en elektriker hemma för att dra lite el som vi ville ha det.
Men han blev smått galen när han öppnade våra jordade uttag, inget uttag var jordat bakom!
Han ville inte röra detta då det enligt honom var livsfarligt, och att vi skulle hävda att det är ett "dolt fel".
Jag har pratat med vår mäklare som förmedlade affären och hon säger att vi ska åtgärda detta först och främst, sen kräva ersättning av säljaren.

Men vad gäller?
Ska verkligen vi gå till säljaren, borde inte mäklaren ta på sig att göra det, som sålt ett felaktigt hus ?

Mäklaren säger även att vi kanske borde föreslå att vi ska dela på kostnaden, varför då ? Är det inte uppenbart att det är felaktigt och livsfarligt ?

Någon som kan sånt här ?
 
Besiktades huset före köpet?

Besiktningsmän brukar ha med sig en apparatdosa för att se om uttagen är jordade.

Dock testar han bara i köket och våtutrymmen men iofs kanske om han är shysst i andra rum också som enligt lag inte är ett måste beroende på när huset e byggd.
 
Bob_the_builder
Men, vänta lite nu. Det kan ju knappast vara så att man som köpare kan förväntas skruva bort ett jordat eluttag för att kontrollera att jorden faktiskt är ansluten? Nyskick eller ej - har ett eluttag jordbleck ska det naturligtvis vara anslutet i centralen också! Säljaren har ju faktiskt varit ansvarig för elanläggningen (oavsett om han själv eller en elektriker gjort fel).

Jag tycker det här är ett solklart exempel på dolt fel.
 
Vi har råkat ut för precis samma sak! Nydragen jordad el, men utan jord i uttagen.
Säljarens kommentar "Det har nog blivit fel uttag"
Visst, de jordade kostar väl nästan dubbelt så mycket som ojordade.
Vi har inte bestämt än om vi ska gå vidare eller inte. Det lär vara svårt att få rätt när det gäller el....
 
haddirajan skrev:
Han ville inte röra detta då det enligt honom var livsfarligt, och att vi skulle hävda att det är ett "dolt fel".
Tyvärr, detta är inget dolt fel. Detta borde ni vid en noggrann undersökning ha upptäckt. ;)
 
Hemmakatten
Nja, jag tycker nog att man kan ha fog att hävda att detta är ett dolt fel. Som Bob skrev så antar man att om det är ett jordat uttag så är det jordat bakom uttaget... Ring till Villaägarna för en gratis konsultation (om du är medlem) eller slå i telefonkatalogen på advokatbyråer där du kommer att hitta ett antal byråer som erbjuder gratis rådgivning i ca 20 minuter. Gör detta som en första "research".

Mäklaren har (tyvärr) inget ansvar för detta. en mäklare förmedlar "bara" en fastighet från säljare till köpare och mäklaren har ingen undersökningsplikt i sig.

Att dela på kostnaden är väl inte ert förstahandsval direkt. Men efter en konsultaion med jurist borde ni se vartåt det lutar. Ibland kan det vara värt att dela kostnaden bara för att slippa ifrån segdragna tvister med dyra juristkostnader.
 
Hemmakatten
haddirajan skrev:
...när han öppnade våra jordade uttag, inget uttag var jordat bakom!
Hävdar fortfarande att fallet ovan kan vara grund för dolt (medvetet fel). Huset är gammalt, eluttag är utbytta. Jordade uttag ger intryck och fog för att det är jordat bakom, vilket borde kunna vara hållbar grund för att hävda att dolt fel föreligger.

Den sida som GasGlad hänvisar till tar upp fall där det är en gammal villa med gamla elledningar, till skillnad mot detta fall där sken gavs att nya ledningar var installerade.

Anser fortfarande att man bör undersöka detta med byggnadstekniskt duktig jurist.
 
Hemmakatten skrev:
Hävdar fortfarande att fallet ovan kan vara grund för dolt (medvetet fel). Huset är gammalt, eluttag är utbytta. Jordade uttag ger intryck och fog för att det är jordat bakom, vilket borde kunna vara hållbar grund för att hävda att dolt fel föreligger.

Den sida som GasGlad hänvisar till tar upp fall där det är en gammal villa med gamla elledningar, till skillnad mot detta fall där sken gavs att nya ledningar var installerade.

Anser fortfarande att man bör undersöka detta med byggnadstekniskt duktig jurist.
Just det, att det sitter jordade uttag där man inte förväntar sig i en äldre villa borde vara skäl nog för att göra en grundligare undersökning.
Sen kan man ju fråga sig vad det var för elektriker som inte ville befatta sig med de "livsfarliga" uttagen.
För övrigt håller jag med "harrys", se till att fixa elsäkerheten först och kolla sen upp möjligheten att få kompensation från säljaren, men hoppas inte på för mycket.

Ytterligare några länkar i ämnet undersökningsplikt:
http://www.nordea.se/lan/bolan/tips/tip_upp.html
http://www.fastighetsbyra.foreningssparbanken.se/se/bostad/forbesiktigade_hus
http://www.byggledarna.se/skador_rattsfall_besiktning.htm
 
Håller absolut med:
Sen kan man ju fråga sig vad det var för elektriker som inte ville befatta sig med de "livsfarliga" uttagen.
;D ;D ;D Verkar inte ha varit särskilt seriös precis utan en som vill "skrämma upp dina kostnader ... någonting som tyvärr inte är ovanligt i elektrikerbranschen "

Att dra en skyddsjord till befintliga eluttag nolla-fas kan inte vara någon större sak, om det bara är detta det handlar om. Det är just sådana elektriker som den du träffat som ger "elektrikerkåren så uruselt rykta i Sverige".

Byt elektriker !
 
Jag är också elyrkesman sedan trettio år :)

Därför reagerar jag på alla som ger elbranschen dess dåliga rykte. I Sverige kallar sådant SJÄLVSANERING, men som jag inte funnit så mycket av i branschen.

Tyvärr verkar de flesta hålla varandra bakom ryggen. oavsett vad de säger och påstår.
 
Hemmakatten
Möjligtvis håller ursprungstråden att falla ur....
Som köpare har man naturligtvis undersökningsplikt. Som ägare har man ansvar för att huset är elsäkert.
Som mäklare har man inget ansvar annat än det som säljaren har upplyst mäklaren om.

Håller helt med harrys, Gasglad och LeoBalk om att du måste inspektera och åtgärda elen i ditt hus omedelbart!

Därefter, tycker jag fortfarande att du bör kolla läget med en jurist för att utröna om detta kan vara värt att föra vidare.
 
Nja - det här låter litet knepigt. Jag har nämligen inte jordade uttag överallt utan endast i kök & källare. Samtliga uttag ser dock ut som jordade. Enligt elektrikern var detta i princip inte fel - bara man är medveten om att vissa uttag inte är jordade. Elinstallationen (från 70-talet) är i övrigt i gott skick vid den okulära besiktningen han gjorde före min husförsäljning.
 
Nja - det här låter litet knepigt. Jag har nämligen inte jordade uttag överallt utan endast i kök & källare. Samtliga uttag ser dock ut som jordade. Enligt elektrikern var detta i princip inte fel - bara man är medveten om att vissa uttag inte är jordade. Elinstallationen (från 70-talet) är i övrigt i gott skick vid den okulära besiktningen han gjorde före min husförsäljning.
Detta är precis vad jag tror det (med största sannolikhet) handlar om. "Uttag med skyddsjord" fast skyddsjordskabel saknas.
Därför mitt råd att byta elektriker ovan.
 
yonna skrev:
Enligt elektrikern var detta i princip inte fel - bara man är medveten om att vissa uttag inte är jordade.
Jag tycker det låter lite farligt ändå. Om man säljer huset och inte tänker på att vidarebefodra denna information till kommande ägare. Det som är självklart för en själv är ju lätt att glömma bort.

Vet inte hur det är rent lagligt, men då det gäller farliga saker som el tycker jag att SER det jordat ut så ska det också VARA jordat... Framför allt vid en försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.