Hallå,

Vi köpte i somras ett hus som har en tillbyggnad som står på torpargrund.
I tillbyggnaden låg ett laminatgolv på spånskivor och underlagsfoam, fukten har alltså inte kunnat ta sig upp genom foamen och golvet.

Nu när jag rev bort det hela igår så ser man tydliga spår från fukt som trängt upp mellan plattorna, vilket såklart gör mig orolig för hur den tillbyggda delen mår.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande händelser och har ni förslag på åtgärd?
Huset var varudeklarerat genom Anticimex, vad det nu egentligen är värt...

Tack på förhand!
 
  • DSC_0130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att komma in under grunden och kolla hur bjälklaget ser ut under? Alternativt kika in genom nån ventil, förutsatt att du har såna i grunden.
 
Jag tror inte att den där fukten kommer underifrån torpargrunden, om du menar att fukt därifrån ska kunna transporteras upp genom golvet och det har varit för tätt?
Finns det inget i näreten som kan läcka vatten?
 
Sprang snabbt ut och fotade genom en ventil!

Det är absolut inte en vattenläcka det handlar om då det ser exakt lika dant ut i två rum och vid i princip alla skarvar i spånplattorna. Kommer inte in under dom då dom är spontade tyvärr.


DSC_0137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild 2: ser ut att fukten kommer från den hö väggen. Underifrån är långsökt om inte nåt vatten rör in till golvet som läcker. Under golvet är minst 20 cm isolering sen blindbotten. Från grunden kommer definitivt ingen fukt. Du kanske har en rabbat intill den högra väggen.
 
Underifrån ser det bra ut! inga konstigheter och som sagt därifrån kommer inte din fukt.
Är det torrt eller är det fuktigt nu? Kan ju vara en gammal läcka som man torkat utan att byta spånskivorna.
Precis som Matstj säger så ser det ut att komma fårn den högra väggen..
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack för all input, men det ser alltså lika dant ut i två olika rum med samma krypgrund, totalt 40kvm,dessutom ser man tydligt att märkena från fukt framtyder där det är skarvar, antingen vid vägg eller mitt på golvet. Hade det kommit vatten ovanifrån skulle det väl inte vara lika tydligt i skarvarna? Dessutom med koncentration på det stället läckan vart och inte jämt över två rum?
Håller med om att det ser bra ut under, inga påväxter iaf. Bygget är från 1999.
 
DSC_0115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är i det andra rummet
 
Hmm... frågan är ju om dom kanske byggt in fukten i samband med bygget. Kanske haft konstruktionen öppen för väder och vind och inte låtit det torka ur?
 
Ta lös en skiva, där sim ser värst ut o se om det är våt. Förmodligen kommer det från ytterväggar. Kan vara beroende av regn säsongen. Det kan vara torrt under större del av året och våt under en kort period.
Hur har du det med dränering?
 
Eftersom du har krypgrund tror jag inte att dräneringen påverkar det här, för då skulle din krypgrund vara väldigt blöt också.
Du säger att det är en tillbyggnad, kan det ha kommit från huvudbyggnaden? Hursomhellst måste du kolla om det är torrt nu och jag skulle ha kollat hur det ser ut under spånskivorna.
Det kan inte komma från taket och sedan runnit ner i skarvarna?
 
En annan teori:
Spånskivorna är spikade på reglar. Förmodligen vattnet har vandrat längst reglar. Därför syns fukt märken vid skarvarna.
Nånstans har vatten tagit sig in och mha reglar vandrat under skarven.
 
Hur går det, är skivorna fuktiga lr torra? Man är ju nyfiken hehe
 
Än så länge vet vi inte. Många svängar fram och tillbaka med Anticimex. ( Deneventuella) Skadan är anmäld men dte tar tid att få svar från dom.
Under tiden har vi inget kök och golvläggarna hamnar på paus då vi måste få ett utlåtande innan dom kan köra igång, otroligt enerverande. Överväger att ta in en annan besiktningsman om ingen kan komma i början av nästa vecka.

Skivorna är torra.
Jag tror inte det är mycket fukt där nu, men man måste kolla med fuktmätare känns det som.
 
Kan det ha kommit uppifrån, en gammal läcka?
Lägg ett vattenpass på golvet och kolla om de skarvar som har fuktrosor är lägre än golvet i övrigt. I så fall kan vattnet ha stått i de skarvarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.