Jag har samma fråga som många andra, är vår vägg bärande? Vi bor i ett hus byggt 1943. Då var det ett tvåplanshus med källare. 1977 "lyfte" man ner övervåningen och lade "bredvid" det befintliga huset, flyttade entrén samt byggde källare även under den nya delen.

Vi vill nu ta ner en vägg som finns i den gamla delen av huset men vi vet inte om den har funnits där från början eller byggts till senare eftersom alla ritningar, både på det ursprungliga huset och ombyggnaden, är från 1977. De fyra övre bilderna är som huset såg ut från början och de fyra undre som det ser ut idag.

Takstolarna går parallellt med väggen. Både golvbjälkarna och de gamla golvbjälkarna på vinden (dvs fd övervåningen) går vinkelrätt mot väggen.

Vi är osäkra på om väggen är bärande eller inte och givetvis kom vi på det lite sent så vi har svårt att hitta hantverkare innan semestern tagit slut. Är det någon som kan hjälpa oss med att avgöra om vi kan ta ner väggen eller inte? Tack på förhand!
 
  • Orginal - Fasad mot sydväst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orginal - Bottenplan - vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orginal - Källarplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orginal - Överplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuvarande - Fasad mot sydväst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuvarande - Bottenplan - vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuvarande - Källarplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuvarande - Sektion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cineos skrev:
//...Takstolarna går parallellt med väggen. Både golvbjälkarna och de gamla golvbjälkarna på vinden (dvs fd övervåningen) går vinkelrätt mot väggen. ...//
Dessa bjälkar ligger troligen upplagda på väggen. 6 meter är lite för mycket för att vara fribärande så det behövs en balk (och ev. pelare ner till grund) om du vill ta ner väggen. Om det är öppet på vinden så kan du med fördel lägga balken där istället för ner i rummet.
 
Tack för snabbt svar. Det är dock några saker jag inte förstår som jag undrar om du kan utveckla lite. Vad menar du med "pelare ner till grund"? Och hur menar du att man kan lägga balken på vinden istället?
 
När vi tog bort tritexen från väggen såg det ut så här. Det är alltså både stående och liggande plank som väggen är uppbyggd av. Jag vet inte om det påverkar ifall väggen är bärande eller inte men det ser ju lite skumt ut.
 
  • IMG_0866.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får kanske plocka bort mer innan du ser om väggen är bärande eller inte. Vad finns bakom plankorna?

Vi har börjat plocka bort delar av en vägg som vi vet är bärande och har (som väntat) hittat en rejäl regel över dubbeldörren till vardagsrummet. Nu hoppas vi att vi ska se att samma regel går vidare över trappan och att det inte är nån stolpe mellan trappa och vardagsrum. Tyvärr tror vi att regeln slutar vid trappan i en bärande stolpe, då får snickaren byta dessa mot en limträbalk som går över både trappa och vardagsrumsöppning, eftersom vi inte vill ha en stolpe mitt i rummet när vi tar bort den icke bärande väggen mellan trappan och vardagsrummet.
 
Det finns inget bakom plankorna =)
Huset är byggt av 45 mm tjocka plankväggar, även en del innerväggar. Så den här väggen består enbart av 45 mm plankor (liggande och stående) samt tritrex på bägge sidor.

Vi har tittat lite mer i springorna och det känns som att väggen står på golvbjälkarna och att takbjälkarna ligger på väggen men det är ju väldigt svårt för en lekman att avgöra. Vi får nog försöka få hit en snickare...
 
Jag har mycket svårt att tänka mig att de liggande brädorna kan vara bärande? De stående kan ju vara det däremot. Men sånt där kan en snickare svara på väldigt lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.