Vi har en vedspis i köket som vi använt vi använt väldigt lite. Nu ska vi bygga om lite i köket och eftersom den står lite på sniskan och är otymplig och ful behöver den motivera sin existens.

Så jag har två frågor.

1) Om man nu ska ha en vedspis för att kunna använda som spis när strömmen går, är det här en bra vedspis?
2) Om man vill bygga in den, behöver man ha något säkerhetsavstånd eller särskilt material på sidorna. Hur varma blir egentligen sidoplåtarna?

Gammal vit diskmaskin i kök med tegelvägg och spis intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just den där skulle nog gjort mig av med men hade garanterat satt in en finare vedspis.. Vi har själv en gammal av gjurgärn i vårt kök. Vi använder den flitigt både för värme och matlagning. Vi brukar bland annat göra pizza i vår ugn. Den blir helt fantastisk.
 
S S_B_O skrev:
Vi har en vedspis i köket som vi använt vi använt väldigt lite. Nu ska vi bygga om lite i köket och eftersom den står lite på sniskan och är otymplig och ful behöver den motivera sin existens.

Så jag har två frågor.

1) Om man nu ska ha en vedspis för att kunna använda som spis när strömmen går, är det här en bra vedspis?
2) Om man vill bygga in den, behöver man ha något säkerhetsavstånd eller särskilt material på sidorna. Hur varma blir egentligen sidoplåtarna?

[bild]
När jag fixade till köket i fritidshuset fick den gamla smalspisen stanna. Att elda i köksspisen och dricka morgonkaffet är lycka. Kändes extra bra när elpriset sköt i höjden. Tyvärr har jag inte plats för spis med ugn.
Hur varm den blir är väl bara att provelda och testa? Det ser ju ut som att sidorna är ventilerade.

/Höghus
 
Hahaha. Tack för svaret. Tycker du också att den är ful? Typ som en gammal vitvara?
 
1. Om man inte skall ha den till något annat än reserv när strömmen går är det väl inte så viktigt om den är bra eller medioker. Går strömmen är den mycket bättre än att inte ha någon alls.

2. Om man inte har någon dokumentation som anger annat så gäller 50 cm till brännbart. Högst troligt kan den spisen stå närmare än så. Men om sotaren skall godkänna behöver du visa papper på det.
 
Finns en gammal tråd med liknande spis Celus 30 där ingen -tyvärr- fått hjälp. Korrekt installerad ska den ge rejäl värme. Då vi idag pratar så mycket om krisberedskap är det vansinnigt att ta bort en sådan spis. Bygg om köket med denna reservspis som utgångspunkt! Eller ta bort den och sätt in något snyggare - om man inte gillar designen. Murstock finns ju redan.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.